Wiemy, jak może wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. "Daje szansę na skok cywilizacyjny"

Podczas odbywającego się w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego, dzięki specjalnej wizualizacji, mogliśmy zobaczyć, jak będzie wyglądał Centralny Port Komunikacyjny. Według ekspertów CPK daje Polsce szanse na skok cywilizacyjny. Nie będzie jednak zaliczany do największych hubów na świecie.
Zobacz wideo

W ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego trwającego w Katowicach odbył się panel, którego tematem był Centralny Port Komunikacyjny. Zgromadzeni goście mogli nie tylko zobaczyć, jak może wyglądać lotniskoCPK, ale poznać ekonomiczny aspekt inwestycji. 

Tak może wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Na wizualizacji przedstawionej podczas Kongresu możemy zobaczyć nie tylko sam port, ale i linie kolejowe prowadzące do niego, wnętrza pociągów oraz zarys samego budynku. Jak przyznał w rozmowie z Polskim Radiem Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, zaprezentowana wizualizacja to jedynie wstępny szkic, który może ulec zmianie.

Mapa połączeń kolejowych prowadzących do CPKMapa połączeń kolejowych prowadzących do CPK Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

"Cywilizacyjny skok Polski"

Plan rządu zakłada budowę nie tylko samego Portu, ale sieci 1600 km połączeń kolejowych, które mają umożliwić dostęp do lotniska z niemal każdego zakątka kraju. I właśnie budowa kolejowej infrastruktury ma być dla Polski przełomem. 

Planowane 1600 km nowych linii kolejowych o szybkości 250 km/h daje szansę na ogromny skok polskiej kolei. Należy bowiem pamiętać, że po tych trasach nie będą przemieszczać się tylko pasażerowie lotniskowi, ale także Polacy podróżujący po kraju.

- wskazał wiceprezes PKP SA Andrzej Olszewski podczas panelu.

Zwrócił także uwagę na pozytywny efekt odciążenia naszych dróg z samochodów, jeżeli podróżujący przesiądą się do pociągów. Aby jednak tak się stało, oferta PKP musi być nie tylko atrakcyjna cenowo, ale i czasowo.

"Zwiększenie prędkości przejazdów do 250 km/h daje także szansę na prawdziwy skok cywilizacyjny w całej Polsce. Patrząc na statystyki, gdzie od 2015 r. przewozy wzrosły o 70 proc., widać, że kolej ma szansę stać się podstawowym środkiem transportu między najpierw dużymi, a z czasem także mniejszymi miastami" - dodał Olszewski.

Czytaj też: Rząd sypie obietnicami w związku z CPK. Kolej szybkich prędkości, połączenie 1200 miast, 15 min. do W-wy

Eksperci komentują - CPK będzie hubem średniej wielkości

Plany budowy CPK i perspektywy rozwoju rynku lotniczego w Polsce ocenili w swojej publikacji eksperci Polityki Insight. W szczegółowym raporcie, czytamy, że, zgodnie z prognozami Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2020 roku liczba pasażerów powinna wynieść 50 mln osób. Z kolei z raportu „Prognozy dla rynku lotniczego 2019” PwC wynika, iż większość lotnisk regionalnych w Polsce odnotowała wzrost ruch o 15 proc. Oznacza to, że liczba pasażerów w skali roku przekroczyła 45 mln.

Mimo ambitnych planów, CPK będzie hubem średniej wielkości (jak Oslo czy Monachium), a nie megahubem ze światowej czołówki.

- piszą eksperci Polityki Insight. 

Dodają też, że decyzje o rozbudowie lotnisk w Polsce centralnej są spóźnione o co najmniej 5 lat - powinny były zostać podjęte przed 2013 rokiem.

Budowa CPK ma się rozpocząć w 2021 r. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30-35 miliardów złotych. Docelowo port ma obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.

Zobacz wideo