Asteroida Bennu zagraża życiu na Ziemi. NASA policzyła, kiedy może uderzyć w naszą planetę

Naukowcy z NASA policzyli, kiedy może dojść do zderzenia asteroidy Bennu z Ziemią. Zdaniem naukowców to ciało niebieskie zagraża życiu na naszej planecie. Co wiemy o tej planetoidzie?

Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) ogłosiła, że asteroida Bennu stanowi potencjalne zagrożenie dla życia na Ziemi, ponieważ może uderzyć w naszą planetę. Naukowcy podali też prawdopodobną datę zderzenia tych dwóch ciał niebieskich.

Asteroida Bennu zagraża życiu na Ziemi. Uderzy w nią za ponad 100 lat

Uważają oni, że jeżeli Bennu uderzy w Ziemię, doprowadzi to do całkowitego zniszczenia życia na naszej planecie. Sama tylko siła uderzenia asteroidy może spowodować śmierć około 60 proc. ludzi. Jeżeli z kolei Bennu uderzyłaby w ocean, wywołałaby gigantyczne tsunami. Naukowcy szacują, że fala powstała w wyniku uderzenia asteroidy o wodę, mogłaby pochłonąć wszystkich mieszkańców Ziemi.

Naukowcy NASA uważają, że szansa na to, że asteroida Bennu uderzy w Ziemię, wynosi 1:2700. Z ich wyliczeń wynika, że zderzenie tych dwóch ciał niebieskich może nastąpić 25 września 2135 roku. NASA rozważa wysłanie ważących osiem ton pocisków, które mogą zmienić tor lotu asteroidy Bennu. Aby to zrobić, trzeba jednak opracować specjalną technologię.

Asteroida Bennu może uderzyć w Ziemię. Co o niej wiemy? NASA wysłała na nią sondę

Bennu to planetoida z grupy Apolla, odkryta 11 września 1999 roku w ramach programu LINEAR. Okrąża ona Słońce w ciągu 1 roku i 71 dni, a w swoim ruchu orbitalnym przecina orbitę Ziemi. Masa Bennu wynosi 77 miliardów ton, a średnica - 500 metrów.

8 września 2016 NASA wysłała misję OSIRIS-REx do planetoidy Bennu. Sonda dotarła do planetoidy 3 grudnia 2018 roku. Jej misją jest m.in. pobranie próbek gruntu i dostarczenie ich na Ziemię. Zespół odpowiedzialny za jej pracę poinformował w zeszłym roku, że sonda odkryła obecność grup hydroksylowych w minerałach Bennu, co oznacza, że na większej asteroidzie, której Bennu była częścią, była kiedyś woda.

Zobacz wideo