Przelot samolotu elektrycznego organizuje koncern energetyczny Fortum - właściciel m.in. elektrociepłowni w Zabrzu, Bytomiu i Częstochowie. Fińska firma robi to po to, aby zbierać informacje i doświadczenia na temat pracy i ładowania akumulatorów elektrycznych, które są zamontowane w samolocie Pipistrel Alpha Electro - informuje "Dziennik Zachodni".
Samolot Pipistrel Alpha Electro, który wzniesie się nad Wrocławiem już w najbliższą sobotę, to pierwszy na świecie seryjnie produkowany ultralekki samolot z napędem elektrycznym. Jest to maszyna przeznaczona dla dwóch osób. Wyposażoną ją w silnik elektryczny 60 kW, a jej prędkość przelotowa wynosi 157 km/h.
Akumulatory samolotu Pipistrel Alpha Electro ładuje się ładowarką o mocy 20 kW. Naładowanie ich zajmuje godzinę. Pełna bateria o pojemności 21 kWh zapewnia energię na 55 minut lotu (z półgodzinną rezerwą).
Pipistrel Alpha Electro charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla i niskim poziomem hałasu. Nie przekracza emisji spalin czy hałasu, dzięki czemu może być wykorzystywany do lotów w okolicach dużych aglomeracji miejskich.
Pipistrel Alpha Electro wystartuje z Wrocławia. Następnie wyląduje na lotnisku aeroklubu w Gliwicach, a później w Rudnikach pod Częstochową. Czwartego dnia maszyna doleci do Warszawy.