Coraz gorsza sytuacja Tesco w Polsce. Sieć zamyka kolejne sklepy i notuje 55 mln zł straty

Brytyjska sieć marketów podała, że polski oddział Tesco zakończył rok finansowy 2018/2019 ze stratą 11 mln funtów, czyli ok. 55 mln zł. W ostatnim czasie firma zamknęła w Polsce kolejne sklepy oraz duże centrum dystrybucji w Komornikach pod Poznaniem.

Choć polski oddział brytyjskiej sieci marketów sprzedał towary za 1,9 mld funtów, to zarobił o 11 mln mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Pomimo dużej straty i zamykania kolejnych sklepów Tesco prognozuje ogólny wzrost rynku FMCG (tzw. produkty szybkozbywalne) w naszym kraju, ale będzie on w kolejnych latach coraz mniejszy - w 2019 r. na poziomie 3,4 proc., 3 proc. w 2020 r. i 2,7 proc. w 2021 r.

Podczas tegorocznej konferencji "Capital Markets Day 2019" sieć Tesco podała, że w 2018 roku w naszym regionie zamknęła 91 nierentownych sklepów. Nadal ma 994 obiekty, w tym wciąż najwięcej w Polsce (348 sklepów). Na rynku czeskim Tesco pozostawiła 292 sklepy, 204 na Węgrzech i 150 na Słowacji.

Zwolnienia grupowe i likwidacja sklepów

Na początku czerwca br. NSZZ "Solidarność" zrzeszająca pracowników Tesco w Polsce została oficjalnie poinformowana o zwolnieniach grupowych, które w najbliższym czasie planuje sieć hipermarketów. W ich wyniku pracę może stracić łącznie 1480 osób.

Powodem cięć pracowniczych Tesco była likwidacja kolejnych sklepów w Olsztynie, Nowym Sączu, Rudzie Śląskiej i Starogardzie Gdańskim. Sieć zdecydowała się ponadto na zamknięcie dużego centrum dystrybucyjnego w Komornikach koło Poznania. 

Polacy wolą Biedronkę

Z badań YouGov BrandIndex wynika, że najczęściej wybieranymi przez Polaków sieciami są: Biedronka, Lidl, Rossmann, Decathlon, Castorama, Pepco, IKEA oraz CCC. Wśród marketów spożywczych liderem jest Biedronka, w której wg badania zakupy robi aż 75 proc. dorosłych Polaków. Kolejnymi pod względem popularności są sieci Lidl, Auchan i Carrefour, a dopiero potem Tesco i Kaufland.

Więcej o: