Generalnym wykonawcą prac przejętych po włoskiej firmie Salini jest konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe, Budimex i Budpol. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach. Przewiduje się, że prace przy obwodnicy potrwają do połowy listopada 2019 r.
Jak podała firma Budimex, ze względu na krótki termin inwestycji, prace będą wymagały zaangażowania dużych nakładów sprzętu i pracowników oraz odpowiedniej koordynacji prac. Na łącznie 19-kilometrowym odcinku autostrady A1 pracować ma w sumie kilkaset osób i ponad sto jednostek sprzętu drogowego.
Zgodnie z zamówieniem GDDKiA, obwodnica Częstochowy będzie miała cementową nawierzchnię z 5-letnią gwarancją wykonawcy. To nie jedyne inwestycje drogowe Budimexu na A1. Firma realizuje obecnie także dwa inne odcinki autostrady A1: Tuszyn-Piotrków i A1 Kamieńsk-Radomsko.
Zanim powstanie obwodnica Częstochowy, od 2 sierpnia część kierowców będzie mogła pojechać długo wyczekiwanym odcinkiem autostrady A1 między Pyrzowicami a Częstochową. Na początku nowy 37-kilometrowy odcinek trasy będzie dostępny wyłącznie dla samochodów osobowych.
Inwestycje, z których nie wywiązali się w ostatnich miesiącach wykonawcy oraz w związku z tym wypowiedziane przez GDDKiA umowy potęgują presję wokół bieżących projektów drogowych. Z tego względu drogowcy starają się nadrobić przynajmniej część strat. 31 lipca GDDKiA poinformowała o poszukiwaniach wykonawcy na budowę przy trasie S7 pod Warszawą. Chodzi o poszerzenie i dostosowanie do standardów trasy ekspresowej 35-kilometrowego odcinka obecnej drogi krajowej nr 7 między Płońskiem a Czosnowem.
Pierwszy z kilku przetargów dla tej inwestycji wystartuje w ciągu najbliższych dni.