Od stycznia każdemu Polakowi zostanie przydzielony specjalny mikrorachunek do rozliczania się w z fiskusem. Utworzony zostanie w oparciu o PESEL lub NIP pracownika. Jak wyjaśnia Money.pl Paweł Jurek, rzecznik resortu finansów, numer rachunku będzie - zarówno dla osób fizycznych jak i przedsiębiorstw - "jeden na całe życie".
>>> Po wyborach paliwo jeszcze bardziej obciążone podatkiem? "Realny scenariusz"
Najważniejszą korzyścią dla podatnika jest posiadanie jednego indywidualnego mikrorachunku do wpłat kluczowych podatków i to bez względu na zmianę miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności
- stwierdził w rozmowie z PAP w zeszłym miesiącu Marian Banaś, ówczesny szef resortu finansów, wyjaśniając zasadność wprowadzenia nowych przepisów.
Jak czytamy w uzasadnieniu do przepisów wprowadzanych, kiedy ministrem finansów był Marian Banaś, "celem projektu jest usprawnienie obsługi rozliczeń podatników w urzędach skarbowych, obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej i zmniejszenie zasobów niezbędnych do rozliczania podatków przez urzędy skarbowe, a także eliminacja nieprawidłowości w rozliczaniu podatników."
Dzięki systemowi nowych mikrorachunków zarządzanie wpływami i zwrotami realizowanymi na rzecz podatników innych wierzycieli ma być sprawniejsze.
Resort finansów liczy na uzyskanie "pełnej wiedzy zarówno o bieżących jak i historycznych rozliczeniach podatników bez znaczenia na właściwość miejscową.
Od 1 stycznia mikrorachunek posłuży do rozliczania podatku PIT, CIT oraz VAT. Docelowo zapłacimy na niego wszystkie należności wobec fiskusa. Zmiana ma ułatwić życie firmom, dla których pomylenie numeru rachunku przy rozliczeniu (np. CIT z VAT) oznacza konieczność wizyty w urzędzie. Dla osób fizycznych w nieco bardziej odległej perspektywie przydzielony mikrorachunek oznacza ułatwienie przy np. rozliczaniu spraw innych nich dopłaty do podatku PIT.
Czytaj też: CBA o badaniu oświadczeń majątkowych Mariana Banasia. "Postępowanie może trwać do 9 miesięcy"
Warto podkreślić, że wiele urzędów skarbowych w tej chwili dysponuje nawet 5-6 numerami kont. Przed każdą wpłatą trzeba więc upewnić się, że przelew wykonujemy na ten właściwy.
Resort finansów podkreśla, że korzystanie z nowych rachunków będzie obowiązkowe. Ministerstwo nie planuje jednak akcji wysyłania listów do podatników - przeprowadzi akcję informacyjną.