Można już jechać nowym odcinkiem zakopianki. To tylko 6 kilometrów, ale za to jakie

Uroczyste oddanie do ruchu nowego odcinka zakopianki ze Skomielnej Białej do Rabki Zdroju, nastąpiło w sobotę tuż po godzinie 11.00. - Jest to pierwszy z trzech odcinków budowanej S7 na południe od Krakowa, od Lubnia do Rabki Zdroju - informuje w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Choć uruchomiony dla kierowców odcinek ma jedynie nieco ponad 6 kilometrów, to jest on wyjątkowo malowniczy - jest to, jak mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, "najdłuższa estakada w Polsce". Jadąc nową drogą można też, przy dobrej pogodzie, podziwiać piękną panoramę Tatr. Niestety uruchomiony dla kierowców odcinek ma jedynie 6 kilometrów długości. 

Oprócz odcinka drogi S7 ze Skomielnej Białej do Rabki Zdroju uruchomiono też fragment dwujezdniowej  drogi krajowej nr 47 z Rabki Zdrój do Chabówki.

- Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki ponad jedna trzecia, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy, liczący kilometr długości i 50 m wysokości oraz cztery małe obiekty na ciekach przy węźle Skomielna - informuje na swojej stronie GDDKiA

Nowy odcinek zakopianki - mapka/Fot.: GDDKiANowy odcinek zakopianki - mapka/Fot.: GDDKiA Nowy odcinek zakopianki - mapka/Fot.: GDDKiA

Wspominany w komunikacie odcinek S7 do Rabki Zdroju, jak również nowy odcinek DK47, wybudowała włoska firma Salini. Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Włosi udzielili też gwarancji jakości wykonanych prac na 10 lat. 

>>> Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada:

Zobacz wideo

Zakopianka. Jeszcze w tym roku kolejny odcinek

Drogowcy piszą też w komunikacie jeszcze w tym roku udostępnimy zostanie kolejny, ponad 7,5-kilometrowy odcinek S7 Lubień - Naprawa. Początkowo będzie on połączony ze starą DK7, gdyż kierowcy będą musieli omijać budowę tunelu na kolejnym odcinku, Naprawa - Skomielna Biała o długości ok. 3 km. Zostanie on oddany do użytku dopiero w 2021 roku, "po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu o długości każdej nitki ok. 2,06 km". 

Czytaj więcej: Wylotówka z Warszawy w stronę morza ma być gotowa w 2025 r. Koszt budowy raptem 13 km S7 to prawie 2 mld zł

GDDKiA podaje, że wszystkie trzy odcinki realizacyjne (Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój) składają się w sumie na 16,7 km fragment trasy, który jest jednym zadaniem inwestycyjnym (15,83 km to droga ekspresowa). - Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego Chabówka - Rdzawka. Na całym tym odcinku powstanie w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km - napisano.