Interbrand to firma zajmująca się konsultingiem, która od 20 lat publikuje ranking najlepszych światowych marek. W konstruowaniu zestawiania analitycy biorą pod uwagę trzy czynniki: obecną siłę marki, jej wartość dla firmy oraz plany na przyszłość. Na ich podstawie eksperci wyliczają zwrot finansowy dla inwestorów danych firm bądź jej zysk ekonomiczny, ale także zdolność poszczególnych marek do tworzenia lojalności będącej podstawą długotrwałych przychodów.
Najlepsze marki świata. Facebook poza pierwszą dziesiątką
Ten rok nie przyniósł większych zaskoczeń, gdyż na podium utrzymały pozycję Apple, Google oraz Amazon, które posiadają ugruntowaną pozycję w branży technologicznej. Poza pierwszą dziesiątką znalazł się natomiast Facebook. Wartość tej marki spadła aż o 12 proc., co uświadamia, jak istotnym czynnikiem jest zaufanie ze strony odbiorców. Przedsiębiorstwo Marka Zuckerberga zmagało się ostatnio z kryzysem wizerunkowym, który powstał po ujawnieniu informacji o tym, że firma udostępniła dane użytkowników serwisu.
Czytaj także: Facebook przyznaje, że udostępniał nasze dane 52 firmom. Z niektórymi współpraca wciąż trwa
Najwięcej w ciągu roku zyskały takie firmy jak: MasterCard, Gucci, Amazon czy Starbucks. Wartość tych marek wzrosła o ponad 20 proc. Interbrand zauważa, że wynika to głównie z ich nowatorskiego podejścia: "Ich determinacja w identyfikacji pojawiających się potrzeb klientów zapewniły niezrównany wzrost obrotów i satysfakcji klientów, prowadząc do imponujących wyników finansowych. Marki te pokazują, co firmy mogą zrobić, aby wykorzystać swoje brandy do budowania biznesu, wykorzystując je do kształtowania kultury, doświadczeń, produktów i usług".
W rankingu z obecnego roku znalazło się jedynie 31. marek, które pojawiły się na w zestawieniu na początku wieku. Jedynie Coca Cola oraz Microsoft utrzymały pozycję w pierwszej dziesiątce. Co ciekawe, w 2001 r. 100 największych marek świata wartych było 988 mld dol., natomiast obecnie wycenione są one na 2,1 biliona dol. Cały ranking można znaleźć na stronie Interbrand.