Wprowadzenie split payment związane jest z powiększającą się luką podatkową w VAT. Split payment to możliwość zapłaty podatku VAT na specjalny rachunek. O tym, w jaki sposób uregulować płatność za fakturę, zadecyduje płatnik.
Kupujący może przelać całość (kwotę brutto) na konto rozliczeniowe sprzedawcy lub podzielić płatność, czyli zastosować split payment. Wtedy kwota VAT przekazywana jest na specjalny rachunek VAT sprzedawcy, a kwota netto przelewana jest na jego tradycyjny rachunek rozliczeniowy. Wybór metody płatności zależeć będzie od płacącego.
Sprzedający ma obowiązek zapewnić możliwość wyboru zapłaty, co wiąże się z otwarciem specjalnego rachunku VAT w swoim banku. Split payment obowiązuje wszystkich przedsiębiorców będących podatnikami VAT i może być stosowany wyłącznie w transakcjach B2B, czyli między firmami. Rachunki VAT będą prowadzone tylko w polskiej walucie.
Przedsiębiorca będzie mógł wykorzystać zgromadzone na rachunku VAT środki tylko w celach wymienionych w artykule 62b ust. 2 ustawy Prawo bankowe. Są to: zapłaty kwoty podatku VAT na rachunek VAT sprzedawcy/dostawcy, zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury korygującej, wpłaty podatku VAT lub odsetek za zwłokę na rachunek urzędu skarbowego, zapłaty podatku VAT z tytułu nabycia towarów/usług, zwrotu nienależnie otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymano tę płatność, wpłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), przekazania kwoty na swój inny rachunek VAT prowadzony w tym samym banku czy przekazania kwoty podatku VAT na rachunek jednostki budżetowej.