Prezent na święta dla dziewczyny, chłopaka lub mamy. Co kupujemy i ile wydamy w tym roku?

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko spędzaie czasu z rodziną, ale również istotny okres dla handlu. Wszystko przez szał kupowania prezentów. Co najczęściej kupujemy i ile wydamy w tym roku na święta?
Zobacz wideo

Firma doradcza Deloitte przygotowała już 22. edycję badania "Zakupy Świąteczne", w której sprawdza zwyczaje zakupowe mieszkańców różnych krajów. Wynika z niej, że Polacy w obecnym roku będą bardziej hojni, a także fakt, że coraz więcej z nas kupuje prezenty w internecie.

Zakupy świąteczne. Co najczęściej kupujemy na święta?

W 2019 r. przeciętny Polak wyda na święta 1521 zł. To o 5 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Na prezenty wydamy ok. 547 zł, czyli nieznacznie więcej niż na jedzenie (524 zł). Reszta  kosztów to podróże oraz spotkania towarzyskie, na której planujemy wydać odpowiednio 324 oraz 126 zł. Według danych Deloitte'a nasza hojność wynika z licznych akcji promocyjnych oraz faktu dysponowania większymi środkami niż w poprzednich 12 miesiącach.

>>> Dowiedz się więcej: Planujesz kupić prezenty pod choinkę przez internet? Zostało ci bardzo mało czasu

Od lat Polacy kupują te same produkty, czyli kosmetyki, perfumy oraz książki. W dalszej kolejności słodycze. W przypadku prezentów dla nastolatków, poza wyżej wymienionymi, popularnością cieszą się gry komputerowe, natomiast dzieciom najczęściej kupuje się zabawki konstrukcyjne, ale także kreatywne i artystyczne. To, co kupujemy, najczęściej pokrywa się z oczekiwaniami odbiorców, gdyż najczęściej spodziewamy się kosmetyków i perfum, a w dalszej kolejności książek i czekoladek. W ubiegłym roku kolejność między dwiema ostatnimi kategoriami była odwrotna. 

Prezenty coraz częściej kupujemy w internecie, ale tradycyjne sklepy wciąż najpopularniejsze

Polacy wciąż najczęściej kupują prezenty w sklepach stacjonarnych. Decyduje się na to ok. 50 proc. badanych. Zgodnie ze światowymi trendami następuje jednak odpływ kupujących do internetu. Jedna trzecia Polaków zdecyduje się w tym roku na zakup prezentów w sklepach internetowych, które mają też sklepy stacjonarne, a 28 proc. w platformach e-commerce. Co zaskakujące, 37 proc. ankietowanych zakupi upominki za pomocą smartfonu bądź tabletu, co jest wzrostem o 10 proc. względem ubiegłego roku. 

Internet odgrywa coraz większą rolę w kreowaniu naszych pomysłów na zakupy i przygotowania bożonarodzeniowe. W tym roku co prawda połowa badanych uda się po prezenty do sklepów stacjonarnych, jednak to o 8 punktów proc. mniej niż rok temu.

- skomentował Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii marki Deloitte.