Koniec z wizerunkiem lekarza w reklamach suplementów. A to nie jedyna z nowych regulacji

Nadawcy telewizyjni i producenci suplementów diety porozumieli się w kwestii nowej regulacji, dzięki której w reklamie środków suplementujących nie zobaczymy już wizerunku lekarza. Lekarz, a najczęściej aktor go grający, wprowadzał w błąd konsumenta, który mógł przez to nie odróżniać leku od suplementu. To nie jedyna z nowych regulacji.

W ramach prac Okrągłego Stołu Mediów, 25 listopada 2019 roku w siedzibie KRRiT nadawcy telewizyjni, wraz z organizacjami zrzeszającymi producentów suplementów diety, podpisali przygotowane wspólnie porozumienie dotyczące sposobu reklamowania suplementów diety - czytamy w komunikacie KRRiT. Pod porozumieniem podpisały się m.in.: TVP, Polsat, TVN Discovery Polska, Telewizja Puls, ATM Grupa, Music TV, Kino Polska TV, ITI Neovision, Superstacja oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety - PASMI, Polfarmed, PZPPF.

Reklama suplementu nie może wprowadzać w błąd

Wypracowana samoregulacja jest wynikiem współpracy nadawców z KRRiT. Stwierdzono, że reklamy suplementów diety "nie mogą wprowadzać w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze". Co więcej, w materiałach promujących suplementy diety nie mogą pojawiać się wizerunki osób, które mogłyby zostać przez odbiorcę reklamy odebrane jako lekarze lub inni przedstawiciele służby zdrowia.

W przyjętej samoregulacji założono m.in., że reklama suplementów diety nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną

- czytamy w komunikacie KRRiT.

>>> Interesujesz się zdrowiem? Zadbaj o kondycję nie wychodząc z domu. Sprawdź kilka aplikacji, które w tym pomogą

Zobacz wideo

Suplementy nie dla dzieci

To nie jedyne ograniczenia, które będą obowiązywać producentów środków suplementujących. W ramach samoregulacji ustalono ponadto, że reklamy suplementów:

  • nie mogą sugerować, że ich spożycie może zastąpić zrównoważoną dietę,
  • "nie mogą odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją",
  • nie mogą być łączone z reklamą leków w jednym spocie reklamowym, czy odnosić się do wyników badań bez wyraźnego powołania się na źródło ich pochodzenia.

Reklamowany środek musi być także wyraźnie oznaczany w reklamie jako suplement diety, a spoty promocyjne z ich udziałem nie będą nadawane bezpośrednio przy audycjach i programach dla dzieci.

Jak podała KRRiT, porozumienie ma obowiązywać już od 1 grudnia 2019 r. i będzie dotyczyło wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.