Polak na czele dwóch fabryk Toyoty. Bezprecedensowa sytuacja

Toyota ma w Polsce dwie fabryki. Od 1 stycznia 2020 roku ich nowym szefem zostanie Dariusz Mikołajczak. To pierwsza taka sytuacja, odkąd koncern zdecydował się na budowę zakładów w naszym kraju.
Zobacz wideo

Dariusz Mikołajczak zastąpi na fotelu prezesa Toyota Motor Manufacturing Poland Japończyka Eiji Takeichiego, który szefował firmie od 2016 roku. Spółka łączy zakłady w Wałbrzychu oraz Jelczu-Laskowicach i bezpośrednia podlega pod centralę Toyoty. Eksperci wskazują, że to wielki sukces polskiego menadżera, ponieważ japońska firma nie jest chętna, by obsadzać obcokrajowców na tak wysokich stanowiskach.

Polak na czele dwóch fabryk Toyoty. Producent stawia ambitne cele 

Dariusz Mikołajczak jest związany z Toyotą od 2000 roku. W firmie piastował różne stanowiska, był odpowiedzialnym m.in. za piony inżynierii oraz jakości. Był również wiceprezesem ds. sprzedaży oraz odpowiadał za wprowadzenie wielu innowacji w obu fabrykach. Decyzja o powołaniu go na fotel prezesa została podjęta w japońskiej centrali firmy. 

Toyota poczyniła ostatnimi czasy w Polsce poważne inwestycje, przekazując zakładom 600 mln zł. To właśnie m.in. o ich odpowiednie wydatkowanie będzie dbał Mikołajczak. Nowy prezes TMMP ma doprowadzić do uruchomienia w kwietniu 2020 roku pierwszej z dwóch linii produkcyjnych w fabryce w Jelczu-Laskowicach. Produkowane tam będą elektryczne przekładnie do napędów hybrydowych. Kolejna ma powstać za dwa lata. Toyota ma w planach podwojenie mocy produkcyjnych polskich zakładów i z tego też zostanie rozliczony nowo wybrany prezes.

Przypominamy, że po ostatnich inwestycjach łączne nakłady na produkcję firmy w Polsce wzrosły do pięciu i pół mld zł, a nasz kraj jest obecnie największym europejskim centrum produkcji i rozwoju silników hybrydowych japońskiego koncernu.

Toyota uznaje polski rynek za jeden z najważniejszych w Europie. W planach dalsze inwestycje 

Dwie potężne fabryki, które wkrótce podwoją swoje osiągi, to nie jedyna działalność Toyoty na polskim rynku. Japoński producent rozpoczął ostatnio współpracę z Lotosem, w ramach której w ciągu dwóch-trzech lat powstaną w Polsce stacje tankowania wodoru. Na razie nie wiadomo, na czym jeszcze polegać będzie kooperacja, natomiast wszystko wskazuję na to, że potentat, zwłaszcza w branży samochodów hybrydowych, dostrzega w Polsce rynek zbytu dla tego segmentu branży.