T-Mobile zapłaci wysoką karę. Operator chciał od klientów pieniędzy za usługi, które sam im włączał

"Granie na Czekanie", "Szafa Gra" i "Prenumerata", usługi, które włączał klientom T-Mobile, okazały się ostatecznie kosztowne dla firmy. Sąd oddalił bowiem apelację operatora od wyroku sądu, który potrzymał decyzję prezesa UOKiK nakazującą zapłatę 15 mln zł kary.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile. Chodzi o odwołanie od decyzji złożonej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po tym jak prezes UOKiK ukarał operatora. Nakazał zapłatę 15 mln zł "za uruchamianie klientom dodatkowo płatnych usług, na które nie wyrazili wyraźnej zgody" - czytamy w krótkim komunikacie opublikowanym na Twitterze. 

T-Mobile z karą od UOKiK. M.in. za "Granie na czekanie"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na T-Mobile Polska karę w 2017 roku. Powodem były włączanie klientom usług takich jak "Granie na Czekanie", "Szafa Gra" i "Prenumerata" bez ich wyraźnej - zdaniem urzędu - zgody.

Operator aktywował klientom usługi domyślnie, przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Na początku w ramach promocji usługi były co prawda darmowe, ale później klienci byli obciążani za nie dodatkowymi opłatami. Wszystko pomimo tego, że T-Mobile nie otrzymywał od klientów wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

Zobacz wideo Nieoczywiste korzyści płynące z bankowości internetowej

- Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia "tak" lub "nie" opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi - wyjaśniał w 2017 roku Marek Niechciał, ówczesny prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług - dodał. 

T-MobileT-Mobile zacznie wychodzić z sieci 3G. Program wymiany kart SIM dla klientów

Operator bronił się, twierdząc, że informacje o warunkach usług zapisał w regulaminie, a także wysyłał SMS-y przypominające o zakończeniu okresu promocyjnego. Wyjaśniał też, jak z usług można bezpłatnie zrezygnować.

***

Emerytury - to temat, który czytelnicy Gazeta.pl wybrali w głosowaniu jako pierwszy do omówienia w naszym nowym programie - Q&A. Teraz czas na zadawanie pytań. Co zmieni się w emeryturach w związku z Polskim Ładem, kto zyska, a kto może stracić, czy warto pracować jak najdłużej - przesyłajcie swoje pytania na adres: next.redakcja@agora.pl. Zadamy je ekspertowi w programie na żywo - w najbliższy czwartek o 12:00.

Więcej o: