E-TOLL, następca systemu ViaTOLL, służy do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Jest to rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego.
Krajowa Administracja Skarbowa informuje, że od czwartku rozpoczął się pobór opłat za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich jak i lekkich. Dla użytkowników systemów e-TOLL i viaTOLL uruchomiono dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe.
Od 24 czerwca, kierowcy będą mogli również pobierać aplikację e-TOLL PL w sklepach Google Play i App Store. Umożliwia ona dokonywanie płatności za przejazd. Szczegółowe informacje o nowym systemie zostały zamieszczone na stronie internetowej etoll.gov.pl.
Ministerstwo Finansów uruchomiło 25 maja rejestrację w systemie e-TOLL. Przedstawiciele resortu zapewniają, że rejestracja jest krótkim i intuicyjnym procesem, który będzie można przeprowadzić całkowicie online.
Do końca września będzie obowiązywać okres przejściowy, podczas którego będą działały dwa systemy - nowy e-TOLL i dotychczasowy ViaTOLL. Duża zmiana czeka kierowców pod koniec roku, kiedy to zostaną zlikwidowane bramki na autostradach, a wraz z nimi stary, manualny system poboru opłat. Stanie się to 1 grudnia 2021 r.
System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po sieci dróg płatnych. Między czerwcem a wrześniem będzie obowiązywał okres przejściowy, podczas którego kierowcy będą mieli możliwość korzystania jeszcze ze starego systemu ViaTOLL. Zostanie on definitywnie zamknięty 30 września.