Szef grupy Carrefour Alexandre Bompard od kilku miesięcy poszukuje nabywców polskiego i tajwańskiego oddziału tej francuskiej firmy. Poszukiwania odbywają się przy zachowaniu najwyższej dyskrecji - informują Wiadomości Handlowe, powołujące się na doniesienia portalu Challenges. Do audytu tych oddziałów wynajęto firmę KPMG.
Sam Carrefour wyjaśnia w komunikacie, że rozważa możliwość konsolidacji, zbycia lub przejęcia zagranicznych spółek zależnych, lecz nie podjął decyzji o sprzedaży aktywów. Firma zastanawia się nad możliwymi przyszłymi działaniami konsolidacyjnymi, sojuszami lub dezinwestycjami - powiedziała rzeczniczka prasowa grupy Carrefour, której słowa cytuje Reuters.
Na początku 2021 r., przejęciem całej grupy Carrefour zainteresowała się kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, która jest operatorem stacji paliw Circle K. Oferta o wartości 20 miliardów dolarów została ostatecznie cofnięta już po kilku dniach, gdy francuski rząd zapowiedział, że nie dopuści do tej transakcji, aby zagwarantować bezpieczeństwo żywnościowe Francji - przypomina agencja Bloomberg.
Przypomnijmy, że w 2020 r. z Polski postanowiła wycofać się brytyjska grupa Tesco, która zawarła porozumienie z Netto dotyczące przejęcia polskiej części biznesu. UOKiK wydał bezwarunkową zgodę na transakcję.
Duńska firma Salling Group, która jest właścicielem sieci Netto, przejmie w sumie 301 sklepów i dwa centra dystrybucyjne. Opuszczając nasz kraj, Tesco pozbywa się towarów ze sklepów i z tej okazji organizuje liczne promocje.
Carrefour rozpoczął swoją działalność w Polsce w 1997 roku. Obecnie pod szyldem sieci działa na polskim rynku już ponad 900 sklepów w 6 formatach. Są to: hipermarkety, supermarkety, sklepy hurtowo-dyskontowe, osiedlowe, sklepy specjalistyczne oraz sklep internetowy. Carrefour jest również właścicielem i zarządcą sieci centrów handlowych, skupionych w dużych i średnich miastach, oraz stacji paliw. Sieć zatrudnia 12,5 tys. pracowników.
Decyzja Tesco o opuszczeniu Polski wydaje się być uzasadniona - w ostatnich latach firma przyniosła straty na poziomie kilkuset mln zł. Jednak Carrefour jest w znacznie lepszej sytuacji. Według bazy Ministerstwa Finansów, przychody francuskiej firmy za 2019 r. wyniosły 9,62 mld. Carrefour miał wtedy 210 mln zł zysku i zapłacił ponad 40 mln zł podatku CIT.