Centralny Port Komunikacyjny buduje "szprychę numer 3". Połączy Ostrołękę z Giżyckiem

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla budowy około 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej numer 29: Ostrołęka - Łomża - Giżycko. Jest to kluczowy fragment tak zwanej "szprychy numer 3" na północnym wschodzie Polski.

Spółka podkreśla, że budowa nowego odcinka linii numer 29 między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem oznacza duże korzyści dla pasażerów. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami. 

CPK planuje linię kolejową z Ostrołęki do Giżycka

Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę niewiele ponad 20 milionów złotych. O wyborze, oprócz ceny, zdecydowało doświadczenie pracowników firmy.

Zobacz wideo Czy Polacy są zadowoleni z PKP?

W ramach studium powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań. Studium ma powstać w ciągu 14 miesięcy, ale kilka dodatkowych miesięcy zarezerwowano na przygotowanie dokumentacji geologicznej i map projektowych.

Marcin Horała (PiS), wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu KomunikacyjnegoHorała: Moim zdaniem CPK nie powstałby tylko w trzech przypadkach

Budowa "szprychy" trasy Warszawa - Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączone zostaną na przykład Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz.

Czas przejazdu będzie krótszy o 15 minut

Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godziny 15 minut, do Kolna - półtorej godziny, do Pisza - 1 godziny 45 minut, do Orzysza do 2 godzin i do Giżycka do 2 godzin 15 minut. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 roku i potrwać do końca 2027 roku.

To nie koniec inwestycji CPK w tym regionie. Spółka zobowiązała się też, że dofinansuje prowadzone przez samorządy prace przygotowawcze dla modernizacji poprzecznej lokalnej linii kolejowej numer 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+, który jest realizowany przez PKP PLK.

100 mln euro dla CPK. Krajowy Plan Odbudowy wesprze inwestycje kolejowe100 mln euro dla CPK. Krajowy Plan Odbudowy wesprze inwestycje kolejowe

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Więcej o: