Jest szansa, że Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie? Marcin Horała: Tylko w trzech przypadkach

- Nie mogę wykluczać, że po ewentualnej zmianie władzy budowa CPK zostanie zaprzestana - powiedział Marcin Horała, poseł PiS oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polityk powiedział również, dlaczego nowy hub transportowy nie może powstać w wyniku rozbudowy lotniska w Modlinie lub na Okęciu.

Marcin Horała przekonywał w rozmowie z portalem Wirtualna Polska, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest przejawem gigantomanii rządu. Polityk podkreślił, że CPK to projekt nowego systemu transportowego w Polsce, który "przenosi nas do innej ligi".

Zobacz wideo Czy pandemia uderzy w budowę CPK?

Marcin Horała o przeszkodach w budowie CPK: Mam nadzieję, że do żadnego z tych zdarzeń nie dojdzie

Horała był pytany o opinię osób, które twierdzą, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nigdy nie zostanie ukończona. - Moim zdaniem nie powstałby tylko w trzech przypadkach - odpowiedział polityk. - Pierwszy to gigantyczny globalny kryzys finansowy na niespotykaną dotychczas skalę. Drugi - wybuch wojny. I trzeci: zmiana ekipy rządzącej na taką, która jest przeciwna budowie CPK. Mam nadzieję, że do żadnego z tych zdarzeń nie dojdzie - powiedział. 

Bill and Melinda Gates Melinda Gates już jest miliarderką, choć rozwód jeszcze się nie zaczął

Polityk dodał, że budowa CPK to przedsięwzięcie na wiele lat, na przestrzeni których może dojść do zmiany władzy. - Nie mogę wykluczać, że po ewentualnej zmianie władzy budowa CPK zostanie zaprzestana. A że to nielogiczne? No cóż, politycy czasem postępują nielogicznie. I nie jest to bynajmniej tylko polska przypadłość - ocenił. 

CPK mógł powstać w Modlinie lub na Okęcie? Horała odpowiada

Polityk odniósł się również do zarzutów kwestionujących sens inwestycji. Horała twierdzi, że budowa portu w Baranowie nie może być zastąpiona rozbudową lotniska na Okęciu lub w Modlinie. - Znaczne zwiększenie przepustowości lotniska na Okęciu spowodowałoby, że w stolicy musielibyśmy de facto zrezygnować z ciszy nocnej. Jumbo jety latałyby nad miastem i za dnia, i w nocy. Trzeba by zmienić decyzję środowiskową, co z kolei przełożyłoby się na konieczność wypłaty odszkodowań setkom tysięcy mieszkańców. Mowa o kwocie nawet 20 mld zł - ocenił. 

Horała podkreślił, że rozbudowa lotniska w Modlinie "nie ma sensu". Według niego modlińskie lotnisko ma problemy z rentownością oraz znajduje się w nieoptymalnym miejscu. - Aby mogło obsłużyć na przykład 20 milionów, trzeba by je de facto zbudować na nowo. Skoro i tak lotnisko trzeba wybudować, to stwórzmy je w optymalnym miejscu (…) [Port w Modlinie] jest po złej stronie Wisły, przesunięty już znacząco na wschód od centrum. Z dala od autostrad, z dala od Centralnej Magistrali Kolejowej - dodał.

Euronet Banki zaplanowały na weekend przerwy techniczne. Warto mieć gotówkę

Horała zaznaczył, że wszystko wskazuje na to, że kluczowym przewoźnikiem w CPK będzie LOT. - CPK będzie portem publicznym dostępnym dla wszystkich przewoźników, ale w sposób naturalny będzie macierzystym hubem LOT-u (…) Na dłuższą metę LOT ma więc dwie możliwości: albo się rozwinąć, albo upaść. Aby się rozwinąć, potrzebuje stworzyć własny hub do połączeń międzykontynentalnych. Dziś zaś nie może rosnąć, bo ma nisko zawieszony sufit nad sobą w postaci niemożliwego do rozbudowy portu Chopina.

Nowy port lotniczy ma kosztować 35 miliardów złotych

Według rządowych założeń Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 roku. W październiku tego roku mają pojawić się pierwsi pasażerowie. Początkowo lotnisko ma obsługiwać 30-45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo ma obsługiwać nawet 100 milionów osób rocznie. Według obecnych szacunków koszt budowy CPK ma zamknąć się w kwocie 35 miliardów złotych. 

W styczniu 2021 r. rząd przyjął wykaz inwestycji towarzyszących powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z filarów projektu jest budowa kolei dużych prędkości, która w przyszłości ma umożliwić dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy w maksymalnie 2,5 godziny. W tym celu wybudowana zostanie nowa linia kolei dużych prędkości, która połączy Łódź, CPK i Warszawę.

W wykazie znalazła się również budowa rozgałęzień kolejowych w kierunku Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia-Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, a także Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola i Radomia oraz Rzeszowa. Na liście inwestycji drogowych towarzyszących CPK znalazła się między innymi rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku.

Więcej o: