PKO BP ostrzega przed oszustami. Dzwonią do klientów, piszą na Messengerze i WhatsAppie

PKO BP ostrzega przed kolejnym oszustwem. Do klientów dzwonią osoby podszywające się pod pracowników banku, próbując wyłudzić kody BLIK czy dane autoryzacyjne. PKO BP przestrzega, że nigdy nie prosi o tego typu dane. Próby oszustwa są podejmowane też przez wiadomości SMS czy na Messengerze.

Zdalne oszustwa stają się coraz większą plagą. Co i rusz banki ostrzegają przed wyłudzeniem danych. Najczęściej celem ataku są klienci, bo zgodnie ze starą maksymą, najsłabszym elementem zabezpieczeń jest człowiek. Dużo łatwiej oszukać nas , niż systemy cyfrowe. Dlatego na co dzień trzeba być wyjątkowo czujnym, co szczególnie dotyczy teraz klientów banku PKO BP.

PKO BP ostrzega przed oszustami

Bank ostrzega przed dwoma rodzajami oszustów. Część z nich dzwoni, podaje się za pracowników banku i powołując się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają do podania poufnych danych do bankowości oraz zainstalowania aplikacji do zdalnej weryfikacji. Drugi sposób to wiadomości SMS, czy na komunikatorach, jak Messenger czy WhatsApp, które podają się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym i proszą o kliknięcie linka i podanie danych.

O co mogą prosić? 

  • o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kod BLIK,
  • o pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport, AnyDesk,
  • o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej i danych karty.

PKO BP ostrzega, że są to oszuści, którzy chcą zdobyć dostęp do urządzeń klientów, dane do logowania do banku czy dane karty płatniczej. 

Banki nie proszą o dane logowania czy instalowanie aplikacji

 PKO przygotowało listę rzeczy, o których należy pamiętać, by nie zostać oszukanym:

  • PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
  • Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).
  • Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł
  • Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu
  • Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty.

Nietypowe sytuacje, które wydają się podejrzane, bank prosi, by zgłaszać do konsultantów pod numerami: 800 302 302 lub +48 81 535 60 60.

Zobacz wideo Nieoczywiste korzyści płynące z bankowości internetowej
Więcej o: