Dzięki pandemii zarobili 200 proc. więcej. Największa firma transportująca kontenery liczy miliardy

Pandemia koronawirusa jednym przynosi straty, ale innym pozwala znacząco zwiększyć dochody. Maersk, duński gigant specjalizujący się w transporcie morskim, ma za sobą rekordowy kwartał. I zwiększa prognozę na ten rok o grube miliardy.

Maersk, największa na świecie firma zajmująca się transportem kontenerów, osiągnęła rekordowo wysokie wyniki. W drugim kwartale spółka odnotowała wynik EBITDA (przed odprowadzeniem odsetek, podatków, amortyzacji) na poziomie 5,1 mld dol. Oznacza to wzrost o 200 proc. z poziomu 1,7 mld dol. odnotowanego rok wcześniej.

Imponujący jest również wzrost przychodu. Wyniósł on 14,2 mld dol. i był, w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, o 60 proc. wyższy - podaje CNBC

Zobacz wideo Kanał Sueski odblokowany, ale wąskie gardła w handlu to nie jest jedyny problem. "Transport morski bardzo bardzo zdrożał" [Oko na Świat]

Epidemia COVID-19 podniosła stawki za transport

Powodem zwiększonych zysków jest przede wszystkim pandemia COVID-19. Zaburzenie łańcucha dostaw doprowadziło do utworzenia wąskich gardeł i zatorów. Spowodowało to niedobór kontenerów, co z kolei przełożyło się na wzrost stawek. Spadła też przepustowość chińskich portów, czas załadunku i rozładunku towarów znacząco się wydłużył. Zaburzenie łańcucha dostaw sprawiło też, że część kontenerów, która normalnie wracała do Chin, pozostawała w portach docelowych. Doprowadziło to do fizycznego braku kontenerów. 

- W ostatnim czasie odnotowaliśmy zatory w Los Angeles, Kanale Sueskim, który był zamknięty przez tydzień, zamknięty był też przez tydzień jeden z największych portów w Chinach. To zmniejsza zdolność rynku - tłumaczy ekspert cytowany przez CNBC. 

- W ciągu pandemicznego 2020 roku średnia cena wysyłki kontenera do Europy wzrosła z 3 tys. do ok. 10 tys. dolarów. Teraz, przez nowe ogniska koronawirusa, cena transportu w Guangdongu skoczyła do 12-14 tys. USD i wciąż rośnie - wyjaśniał w czerwcu w rozmowie z PAP pracownik kantońskiego biura jednego z największych przedsiębiorstw logistycznych świata, który nie chce podawać nazwiska z powodu polityki prasowej firmy.

MaglevChiny. Zbudowano superszybki "lewitujący pociąg". Osiąga prędkość 600 km/h

500 proc. więcej za transport. Pandemia podniosła koszty

Skalę wzrostu pokazuje dobitnie cena transportu z Chin do USA. Za standardowy kontener trzeba zapłacić 20 tys. dolarów, co stanowi cenę wyższą o 500 proc. w porównaniu do tej sprzed roku. 

Ten wzrost sprawia, że analitycy spodziewają się dobrych wyników firm transportujących kontenery również w trzecim kwartale. Maersk szacuje obecnie swój wynik EBITDA za rok 2021 na 18-19,5 mld dol. Wcześniejsze prognozy duńskiego giganta mówiły o 13-15 mld dol.

Kanał Sueski odblokowany, kontenerowiec 'Ever Given' zepchnięty z mielizny. Nie wszyscy są z tego zadowoleniKanał Sueski odblokowany. Nie wszyscy są z tego zadowoleni

Polscy importerzy odczuwają wzrost cen transportu 

O czterokrotnym wzroście cen transportu morskiego polscy przedsiębiorcy mówili już wiosną. Tymczasem tą drogą trafia na terytorium Unii Europejskiej 90 proc. towarów z Państwa Środka. Jeden z importerów odnotował wzrost ceny transportu kontenera z 2,5 do 10 tys. dolarów. 

Więcej o: