Chiny. Zbudowano superszybki "lewitujący pociąg". Osiąga prędkość 600 km/h

Chiny zbudowały pierwszy superszybki pociąg maglev - podają lokalne media. "Lewitujący" pociąg może osiągać prędkość nawet 600 km/h i zostanie oddany do użytku w ciągu 5-10 lat.
Zobacz wideo Adrian Furgalski: "35 proc. Polski to biała plama - bez autobusów i pociągów. By przywrócić połączenia potrzeba dwóch lat"

Maglev (skrót od magnetycznej lewitacji) to rodzaj pociągu, który porusza się bez styku z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu. Technologia pozwala na osiąganie prędkości, które są niedostępne dla tradycyjnych pociągów.

Chiny. Nowy pociąg maglev rozwija prędkość do nawet 600 km/h

Pierwszy chiński "lewitujący" pociąg, który zdolny jest rozwijać prędkość di 600 kilometrów na godzinę, został wyprodukowany we wtorek w mieście Qingdao - podaje "Global Times". Gazeta przedstawia go jako najszybszy pojazd maglev na świecie. Maszynę stworzył państwowy koncern CRRC Qingdao Sifang.

Projektowany przez pięć lat chiński pociąg maglev został wyposażony w kluczowe technologie, które umożliwią mu osiąganie tak wysokich prędkości. Umieszczono w nim także wydajny system hamulcowy, który skraca drogę hamowania z 16 do 10 kilometrów, w porównaniu do pociągu maglev kursującego w Szanghaju.

Chiny zbudują rozległą sieć pociągów maglev

Przypomnijmy, że obecnie w Chinach funkcjonuje jedna trasa maglev. Ma długość 31 km i biegnie od lotniska Szanghaj-Pudong do dzielnicy Pudong. Pociągi rozpędzają się na niej do około 430 km/h i pokonują trasę w ok. 7 minut i 20 sekund.

Chińczycy mają wobec pociągów maglev zdecydowanie bardziej ambitne plany. Rząd Chin ogłosił w lipcu 2020 r. plan dotyczący stworzenia sieci transportowej, obejmującej do dziewięciu linii maglev, o łącznej długości ponad tysiąca km - podaje "The South China Morning Post". Rozwój "lewitującego pociągu" został wymieniony jako jeden z kluczowych celów Chin w budowie infrastruktury transportowej. Natomiast w styczniu br. Liang Jianying, inżynier z CRRC Qingdao Sifang zapowiadał, że superszybki pociąg maglev zostanie oddany do użytku w ciągu 5-10 lat - przypomina gazeta.

Superszybkie koleje pozwoliłyby znacząco skrócić czas podróży. Szacuje się, że przejazd pociągiem maglev z Pekinu do Szanghaju mógłby trwać około dwie i pół godziny. W przypadku szybkiej kolei, jest to około pięć godzin.

Warto również dodać, że rekord świata dla pociągu maglev został ustanowiony w 2015 r. i wyniósł dokładnie 603 km/h. Rekord należy do maszyny, której właścicielem jest japoński przewoźnik Central Japan Railway Company.

Więcej o: