Maglev (skrót od magnetycznej lewitacji) to rodzaj pociągu, który porusza się bez styku z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu. Technologia pozwala na osiąganie prędkości, które są niedostępne dla tradycyjnych pociągów.
Pierwszy chiński "lewitujący" pociąg, który zdolny jest rozwijać prędkość di 600 kilometrów na godzinę, został wyprodukowany we wtorek w mieście Qingdao - podaje "Global Times". Gazeta przedstawia go jako najszybszy pojazd maglev na świecie. Maszynę stworzył państwowy koncern CRRC Qingdao Sifang.
Projektowany przez pięć lat chiński pociąg maglev został wyposażony w kluczowe technologie, które umożliwią mu osiąganie tak wysokich prędkości. Umieszczono w nim także wydajny system hamulcowy, który skraca drogę hamowania z 16 do 10 kilometrów, w porównaniu do pociągu maglev kursującego w Szanghaju.
Przypomnijmy, że obecnie w Chinach funkcjonuje jedna trasa maglev. Ma długość 31 km i biegnie od lotniska Szanghaj-Pudong do dzielnicy Pudong. Pociągi rozpędzają się na niej do około 430 km/h i pokonują trasę w ok. 7 minut i 20 sekund.
Chińczycy mają wobec pociągów maglev zdecydowanie bardziej ambitne plany. Rząd Chin ogłosił w lipcu 2020 r. plan dotyczący stworzenia sieci transportowej, obejmującej do dziewięciu linii maglev, o łącznej długości ponad tysiąca km - podaje "The South China Morning Post". Rozwój "lewitującego pociągu" został wymieniony jako jeden z kluczowych celów Chin w budowie infrastruktury transportowej. Natomiast w styczniu br. Liang Jianying, inżynier z CRRC Qingdao Sifang zapowiadał, że superszybki pociąg maglev zostanie oddany do użytku w ciągu 5-10 lat - przypomina gazeta.
Superszybkie koleje pozwoliłyby znacząco skrócić czas podróży. Szacuje się, że przejazd pociągiem maglev z Pekinu do Szanghaju mógłby trwać około dwie i pół godziny. W przypadku szybkiej kolei, jest to około pięć godzin.
Warto również dodać, że rekord świata dla pociągu maglev został ustanowiony w 2015 r. i wyniósł dokładnie 603 km/h. Rekord należy do maszyny, której właścicielem jest japoński przewoźnik Central Japan Railway Company.