Telefon na kartę. PiS szykuje nowe przepisy. Niewykorzystane środki będzie mógł przejąć Skarb Państwa

Obecnie jest tak, że jeśli tylko konsument zażąda zwrotu środków z karty przedpłaconej (prepaid), operator komórkowy będzie musiał mu oddać pieniądze. PiS chce to zmienić. W świetle przygotowywanych przepisów użytkownik, który nie zwróci się z żądaniem przez sześć miesięcy od wygaśnięcia ważności usługi, traci środki, które ma przejąć Skarb Państwa, a dokładniej "państwowy fundusz celowy".

O nowym parapodatku pisze portal money.pl. Jak donoszą dziennikarze, od połowy 2020 r. trwają prace nad nową ustawą - Prawo komunikacji elektronicznej. Według informacji portalu lada moment zostanie opublikowana nowa wersja projektu.

Zobacz wideo Jakim kosztem mogła powstać bateria w twoim telefonie?

Fundusz Szerokopasmowy

"W niej zaś znajdzie się postanowienie, że jeśli tylko konsument zażąda zwrotu środków z karty przedpłaconej, operator komórkowy będzie musiał mu oddać pieniądze. Jeśli jednak użytkownik nie zwróci się z żądaniem przez sześć miesięcy od wygaśnięcia ważności usługi, środki zostaną przekazane na państwowy Fundusz Szerokopasmowy" - czytamy w money.pl.

Jak podano w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, Fundusz Szerokopasmowy to "państwowy fundusz celowy, którego celem jest wspieranie rozwoju podaży i popytu na nowoczesne usługi łączności elektronicznej oraz rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa". 

Odpowiedzialny za cyfryzację sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Janusz Cieszyński argumentuje, że pieniądze mogłyby być zainwestowane "w dostęp do szybkiego internetu i innych pożytecznych inicjatyw". 

Według portalu kart przepłaconych jest w Polsce ok. 15 mln, a rządzący liczą, że może udać się w ten sposób pozyskać nawet 100 mln zł.

T-MobileT-Mobile zwróci niewykorzystane pieniądze w ofercie na kartę

Sieci komórkowe mają zwracać niewykorzystane pieniądze

W świetle obowiązujących przepisów i ostatnich decyzji szefa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów gdy konsument upomni się o zwrot niewykorzystanych środków, sieci komórkowe powinny je oddać.

Klienci (operatorów komórkowych - red.) nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie prepaid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług

- stwierdził we wrześniu 2020 r. prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 

Zdjęcie ilustracyjneBiuro podróży ogłosiło upadłość. Za granicą jest 69 turystów

Więcej o: