W środę 2 lutego Kancelaria Prezydenta poinformowała, że Andrzej Duda podpisał ustawę o dokumentach paszportowych. Przepisy zastąpią regulacje z 2006 roku. Większość przepisów w życie wejdzie 27 marca. Ustawa przynosi kilka ważnych zmian.
Ustawa o dokumentach paszportowych umożliwi wyrobienie dokumentów przez internet. Wniosek będzie można wypełnić i podpisać online. Wprowadzone zostaną też inne usługi cyfrowe związane z paszportami.
Przez internet będzie można sprawdzić ważność dokumentów, a gdy będzie się zbliżała data jej utraty, zostanie przesłane powiadomienie w tej sprawie. Pojawi się też możliwość zgłoszenia online utraty paszportu, który zostanie automatycznie unieważniony.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Ustawa wprowadza również możliwość wyrobienia paszportu dziecku do 12 lat (wcześniej było to 13 lat). Wniosek online w tej sprawie będzie można jednak złożyć dopiero od 30 września 2022 roku.
Nowe przepisy zmieniają również sposób gromadzenia danych o dokumentach paszportowych. Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje zostaną zastąpione przez Rejestr Dokumentów Paszportowych. RDP będzie elementem Systemu Rejestrów Państwowych, w skład których wchodzą m.in. rejestry dowodów osobistych, tanu cywilnego czy numerów PESEL.
Usystematyzowane zostaną również koszty wyrobienia paszportu. Zamiast ulg w rozporządzeniu wykonawczym pojawią się konkretne kwoty.
Wydłużono również do trzech lat ważność drugiego paszportu. Łatwiej będzie też go uzyskać, procedura przejdzie bezpośrednio przez wojewodę lub konsula, zamiast przez MSWiA.