Nowe przepisy od 1 listopada. Zmiany przy badaniach technicznych samochodów - ale nie wszystkich

Badanie techniczne pojazdów od 1 listopada będzie bardziej wnikliwe. Diagności będą zobligowania do sprawdzenia działania systemu eCall. Zmiany te weszły w życie we wrześniu i są odpowiedzią na unijne dyrektywy. Uspakajamy - będzie to dotyczyć jedynie niektórych, nowych samochodów.

eCall to system używany w pojazdach w całej UE, który w razie poważnego wypadku automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112. Można go również uruchomić ręcznie poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Działa we wszystkich krajach UE i bez względu na lokalizację łączy się z najbliższą siecią alarmową i powiadamia centrum ratownictwa.  

Zobacz wideo Niższa akcyza na samochody hybrydowe. Ile za nie zapłacimy?

System eCall - na czym polega?

eCall wysyła także minimalny niezbędny zbiór danych (dokładną lokalizację, czas wypadku, numer rejestracyjny pojazdu i kierunek jazdy). Umożliwia to służbom ratunkowym ocenę sytuacji i podjęcie odpowiednich działań. W każdym nowym modelu samochodu homologowanym po 31 marca 2018 r. system eCall musi być obowiązkowo zainstalowany. 

- Usługa eCall oparta na numerze 112 stanowi usługę publiczną świadczoną w interesie ogólnym, w związku z czym powinna być dostępna bezpłatnie dla wszystkich konsumentów. ECall, w sytuacji wypadku drogowego, aktywuje się automatycznie (odpowiada za to czujnik przeciążenia lub uruchomienia poduszek powietrznych) i powiadamia służby ratunkowe o zdarzeniu, nawet w wypadku, gdy kierowca stracił przytomność - czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury, który przyjęto we wrześniu 2022 roku.

Ministerstwo Infrastruktury wprowadza zmiany w badaniach technicznych

Od 1 listopada 2022 roku diagności w Polsce podczas badania technicznego samochodu będą sprawdzać działanie tego systemu w nowych pojazdach M1 i N1 wyprodukowanych po wprowadzeniu obowiązku posiadania eCall.  

Wyjaśnijmy: M1 to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu, mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem kierowcy. Natomiast pojazdy kategorii N1 to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu ładunków, o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony. 

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl

Rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, wynika z dostosowania się do unijnych dyrektyw. Tym samym od 1 listopada 2022 roku stacje diagnostyczne, a dokładniej ich pracownicy będą musieli sprawdzić działanie systemu eCall. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że system musi działać prawidłowo, gdyż tylko wtedy "pozwoli na szybkie i sprawne powiadomienie służb ratunkowych".

Więcej o: