Są dane z sieci handlowych. Tu za codziennie zakupy zapłacisz najmniej [RANKING SKLEPÓW]

Produkty tłuszczowe w rok podrożały o 72,51 proc., nabiał o 27,56 proc., a produkty sypkie o 17,76 proc. - wynika z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency. Wzrosty odnotowały wszystkie badane kategorie produktów. W większości przypadków wzrost był dwucyfrowy.

Najnowsze dane dotyczące cen w sieciach handlowych nie pozostawiają złudzeń - inflacja nie jest jedynie suchą statystyką, dane GUS znajdują odzwierciedlenie w cenach towarów na sklepowych półkach. To, jak się zmieniły przeanalizowała agencja ASM Sales Force Agency w ramach Badania i Raportu Koszyk Zakupowy. 

Zobacz wideo Borys: Zakładam, że spowolnienie gospodarcze będzie płytkie

Ceny w sieciach niemal tylko w górę. Polacy płacą więcej za żywność

Analitycy sprawdzili ceny w najpopularniejszych marketach. Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 263,58 zł. średnie ceny podstawowych produktów szybkozbywalnych w październiku były o ponad 16 proc. wyższe niż rok wcześniej. Względem września wzrost to 2,73 zł, czyli 1,05 proc. 

Zgodnie a analizą za Koszyk Zakupowy, czyli zestaw towarów branych pod uwagę w badaniu, najmniej zapłacimy w sieci Auchan - 223,88 zł. Niewiele więcej wydamy w sieci Lidl  - 232,03 zł. Trzecia na liście jest Biedronka, w której koszt koszyka wyniósł 254,27 zł. Najdroższa w zestawieniu jest kanał sprzedażowy e-grocery - koszyk produktów wyceniono w niej na 300,15 zł, w sieci Polomarket za tę samą grupę towarów zapłacić trzeba 274,35 zł, a w sieci Carrefour 272,57. 

Koszyk ZakupowyKoszyk Zakupowy Fot. asmsalesforce.pl

Żywność drożeje na potęgę

Jak czytamy w komunikacie ASM Salesz danych wynika, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w październiku br. były wyższe niż we wrześniu. Spadki cen odnotowano jedynie w kanale e-grocery (2,77 proc.) oraz w sklepach Auchan (3,52 proc.) i Lidl (0,13 proc.). 

Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (4,48 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Intermarché (9,35 proc. ), Selgros C&C (9,28 proc. ) czy Makro C&C (8,91 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w październiku 2022 r. była wyższa aż o 48,81 zł niż przed rokiem, tj. o 10,90 proc. 

Koszyk najtańszych produktów przekroczył 200 zł. Po raz pierwszy w historii

Z badania wynika też coś jeszcze. Najtańsze produkty stają się na tyle drogie, że ich cena przekroczyła psychologiczną barierę.

-  Najnowsze dane pokazują, że koszyk najtańszych produktów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Oznacza to, że sieci handlowe są zmuszone podnosić ceny niemal wszystkich produktów, także tych najtańszych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów -

- wyjaśnia Patryk Górczyński dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency..

Powód? Handlowcy już teraz intensywnie szykują się do sprzedaży przedświątecznej. - Pod koniec roku klienci mogą spodziewać się wielu obniżek cen oraz akcji promocyjnych. Ich skala będzie jednak zależeć od poziomu inflacji, a głównie od cen paliw, energii oraz rosnących kosztów pracy - dodaje Patryk Górczyński.

Jaja (zdjęcie ilustracyjne)Wlk. Brytania ma problem z jajkami. W sklepach zaczęło się ich racjonowanie

Dwucyfrowe podwyżki w wielu kategoriach

Jeszcze gorsze dane dotyczą kategorii produktów. Podrożała bowiem całą 10 analizowanych grup towarów: Chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

Siedem na dziesięć kategorii odnotowało wzrost dwucyfrowy. W skali roku najmocniej podrożały tłuszcze (72,51 proc.). Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o 27,56 proc., używki i piwo o 27,14 proc., dodatki o 24,77 proc., a produkty sypkie o 17,76 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w październiku 2022 r. drożej o 3,58 proc.).

Warszawa.Warszawa jak Budapeszt i Ankara? "Węgry i Turcja pokazują ryzyka"

Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o: