Czy paliwo w Polsce mogłoby być tańsze? Andrzej Domański główny Ekonomista Instytutu Obywatelskiego, przeanalizował wykaz cen paliw publikowany co tydzień przez Komisję Europejską. Eksperci Wspólnoty pod uwagę biorą zarówno koszt benzyny czy oleju napędowego bez uwzględnienia podatków i opłat, jak i po ich doliczeniu.
Co się okazuje? "Rok temu cena litra benzyny 95 bez podatków i opłat była w Polsce jedną z niższych w Europie. Dziś, po finansowanej z naszych podatków obniżce VAT-u i 'promocjach' Orlenu, jesteśmy w czołówce" - napisał w mediach społecznościowych. Swój wpis zilustrował wykresem, na którym widać, że cena benzyny w Polsce przed doliczeniem podatków jest jedną z najwyższych w Europie - wyprzedzają nas Dania i Hiszpania.
W rozmowie z Gazeta.pl ekonomista przekonuje, że świeże dane KE to dowód na to, iż paliwo mogłoby być tańsze. - Przed wybuchem wojny mieliśmy przed odliczeniem opłat i podatków jedno z tańszych paliw w krajach UE. Teraz, po obniżeniu VAT-u na paliwa do 8 proc. widać, że paliwo jest jednym z droższych - mówi.
- Skąd to się mogło wziąć? Sytuacja na rynkach oraz obniżka VAT-u została prawdopodobnie wykorzystana przez koncerny paliwowe do skokowego podniesienia marży. To, co kierowcy powinni uzyskać dzięki obniżce VAT-u, zostało częściowo skompensowane przez wyższą marżę koncernów paliwowych - mówi ekspert.
- Można oszacować, że na każdym litrze paliwa sprzedanego w trzecim kwartale tego roku Orlen zarabiał około 86 groszy. Ten zysk jest spory. W trzecim kwartale 2021 roku wynosił bowiem około 33 grosze.
Czy ceny paliw mogą w najbliższym czasie spaść? Obecne rynkowe ceny ropy naftowej (notowania kontraktów terminowych na ten surowiec) spadły do poziomu z grudnia 2021 roku. W czwartek notowania amerykańskiej ropy naftowej WTI spadły do poziomu najniższego od kilkunastu miesięcy - po godz. 20:00 cena za baryłkę wynosiła ok. 71,50 dolara. Ostatnio surowiec kosztował tyle w połowie grudnia 2021 roku.
Teoretycznie mógłby być to jeden z czynników wpływający na obniżenie ceny paliwa. Możliwe jednak, że wpływ na ceny na stacjach będzie miał podatek VAT. A ten - najprawdopodobniej - od stycznia 2023 roku powróci do wysokości 23 proc. Na ceny paliw mają wpływ i inne czynniki jak np. popyt, koszty transportu, kursy walut etc.
Poprosiliśmy biuro prasowe Orlen o odniesienie się do wyliczeń ekonomisty IO. Gdy je otrzymamy, tekst zostanie zaktualizowany.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl