Już dziś między Tallinem a Helsinkami rocznie podróżuje 8 mln ludzi, którzy korzystają w tym celu z promów. W planach jest jednak powstanie podwodnego tunelu kolejowego między miastami. Rejs promem trwa od dwóch do trzech godzin. Pociągi mają osiągać z kolei prędkość do 200 km/h, co pozwoli skrócić czas podróży do 30 min. W planach jest budowa dwóch nitek - dla pociągów transportowych oraz pasażerskich.
Tunel po ukończeniu ma mieć 103 km. Stałby się tym samym najdłuższym podmorskim tunelem na świecie, dwa razy dłuższym od tego pod kanałem La Manche (50,5 km długości, z czego 38 km na dnie morza). Na razie pierwsze miejsce należy jednak do kanału pod cieśniną Tsugaru między japońskimi wyspami Honsiu i Hokkaido (54 km, w tym 23,3 km pod wodą).
Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
Za realizację inwestycji odpowiada spółka FinEst Bay Area Development. Jednym z jej założycieli jest twórca Angry Birds - Peter Vesterbacka. O tunelu mówi się już od wielu lat - w 2015 roku wykonano pierwsze studium wykonawcze. Finlandia zapewnia, że inwestycja wciąż znajduje się w ich planach.
"W obecnej sytuacji istnieje strategiczna potrzeba połączenia stolic Finlandii i Estonii. Kiedy zostanie ukończona inwestycja w Rail Baltic i trasy zostaną zmienione, ten tunel będzie jej przedłużeniem" - mówiła w listopadzie 2022 roku Riina Sikkut cytowana przez err.ee.
Fińska ministerka wytłumaczyła, że w czasie wojny i kryzysu energetycznego priorytetem pozostaje wzmocnienie obrony i infrastruktury energetycznej kraju. Mimo że nie podjęto jeszcze żadnych decyzji, które miałyby wejść w życie w najbliższym czasie, to w długofalowej strategii nic się nie zmieniło ws. tunelu, zapewniła Riina Sikkut.
Sikkut w listopadzie spotkała się z Peterem Vesterbacką. Przedsiębiorca zapewnił członkinię fińskiego rządu, że tunel może zostać zbudowany w miarę szybko, gdy tylko zatwierdzone zostaną plany logistyczne.
Szacuje się, że liczba podróżujących między Tallinem a Helsinkami wzrośnie z 8 do 30 mln już w 2030 roku. Między innymi z tego powodu uznano, że inwestycja w tunel będzie opłacalna. Jej koszt ma wynieść od 15 do 20 mld euro. Sam wzrost ruchu pasażerskiego miałby pokryć 30 proc. inwestycji.
W 2016 r. szacowano, że realizacja będzie możliwa, jeśli 40 proc. kosztów zostanie pokryta z funduszy europejskich. Z czasem jednak znaleziono również inwestora z Chin. W 2019 roku podpisano list intencyjny z Touchstone Capital Partners, którzy mają wyłożyć 15 mld euro w zamian za mniejszościowy udział w inwestycji i dwie trzecie w zadłużeniu.
W 2021 roku Finlandia i Estonia podpisały porozumienie ws. współpracy w realizacji Rail Balitca oraz tunelu między Helsinkami i Tallinem. Wspólnie do 2030 roku będą się ubiegać o unijne fundusze na oba projekty.