Żabka po raz pierwszy pokazała raport. Ma co świętować. Pokaźny skok przychodów

Żabka udostępniła pierwszą edycję Raportu Zintegrowanego za 2022 rok. Wynika z niego, że sieć w ubiegłym roku zwiększyła m.in. skonsolidowane przychody i sprzedaż. Żabka zapowiedziała również otwarcie sklepu nr 10 000.

W 2022 r. Żabka odnotowała 16 mld zł skonsolidowanych przychodów, czyli o 28 proc. więcej rok do roku. Zysk EBITDA wyniósł ok. 2,42 mld zł wobec 1,89 mld zł rok wcześniej (wzrost o 23 proc. rdr). Wzrosła również sprzedaż porównywalna (17 proc. r/r) oraz wartość sprzedaży do klienta końcowego (o 28 proc. - do kwoty 18,53 mld zł). Z kolei zysk netto spadł o niemal 25 proc. do 384,2 mln zł - wynika z opublikowanej przez sieć pierwszej edycji Raportu Zintegrowanego za 2022 rok, który opisuje portalspozywczy.pl.

Rusza pierwsza Żabka Nano na terenie szpitala Żabka otworzy sklep w szpitalu. "Chcemy zapewniać wygodę"

Żabka po raz pierwszy pokazała raport. "Chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom"

"Pierwsza edycja Raportu Zintegrowanego (za 2022 rok) kompleksowo przedstawia realizację naszej wizji w praktyce. Dzięki przyjęciu całościowej perspektywy raport szczegółowo opisuje, jak tworzymy wartość dla szerokiego spektrum naszych interesariuszy" - podkreślono w raporcie. "Chociaż na Żabce nie ciąży obowiązek sprawozdawczości zintegrowanej, zdecydowaliśmy się na taką formę komunikacji, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom kluczowych grup interesariuszy, tak jak robimy to w przypadku klientów" - wyjaśnił prezes Żabki Tomasz Suchański.

Zdaniem Żabki wartość sprzedaży do klienta końcowego jest dokładniejszym miernikiem efektywności działalności grupy, niż przychody ze sprzedaży obliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie rachunkowości. "Ustalając poziom przychodów ze sprzedaży, dokonujemy korekt, z której najistotniejsza polega na odjęciu marży franczyzobiorców od wartości sprzedaży do klienta końcowego" - wskazuje sieć w swoim raporcie.

Skle 7-Eleven w Japonii Żabka może mieć konkurenta. Znana amerykańska sieć chce podbić Europę

Żabka świętuje 25-lecie istnienia. Otworzy sklep nr 10 000

Żabka wskazała również, że w 2022 r. koszty marketingu wzrosły do 211,9 mln zł, co stanowi 1,1 proc. łącznej wartości sprzedaży do klienta końcowego (w 2021 r. było to 0,9 proc.). Z kolei koszty sprzedaży i koszty ogólnego zarządu wzrosły w 2022 r. do kwoty 316,5 mln zł, co odpowiada 1,7 proc. łącznej wartości sprzedaży do klienta końcowego (w 2021 r. było to 1,5 proc.). Z raportu wynika również, że w ubiegłym roku Żabka miała ponad 9 tys. sklepów, a liczba franczyzobiorców wynosi ponad 7,8 tys. Natomiast w 2023 roku Żabka świętuje 25-lecie istnienia i z tej okazji chce otworzyć sklep nr 10 000, co ma nastąpić w październiku.

Więcej o: