Szef dzwoni w czasie urlopu. Czy trzeba odebrać? Są sytuacje, w których jest to konieczne

Urlop to czas, w którym pracownik powinien całkowicie odciąć się od obowiązków służbowych. Zdarza się, że w jego trakcie pojawia się połączenie z pracy. Czy trzeba odebrać telefon? Jak się okazuje, są sytuacje, w których może to być konieczne.

Urlop jest czasem, w którym pracownik ma zregenerować siły i wypocząć. Zdarza się jednak, że w tym momencie dzieje się coś pilnego, co sprawia, że na wyświetlaczu telefonu pojawia się informacja o połączeniu przychodzącym z pracy. Czy w takiej sytuacji pracownik musi odebrać?

Zobacz wideo Urlop menstruacyjny - wprowadzać czy nie? Rozmawiamy z ekspertką ds. prawa pracy

Telefon z pracy na urlopie. Czy trzeba odbierać od pracodawcy?

Jak informuje portal gowork.pl, nie istnieje żaden zapis mówiący o konieczności odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych. W razie polecenia z pracy, aby zabrać ze sobą na wakacje laptop lub telefon służbowy, pracownik może odmówić. Wszelkie kary, które pracodawca nałoży z tego powodu na pracownika, są niezgodne z prawem i mogą zostać zgłoszone do Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego (II PK 26/16), pracownik nie ma obowiązku codziennego sprawdzania swojej poczty e-mail.

Więcej na ten temat w artykule "Polski pracownik zdobędzie prawo do bycia offline. Zadba o to Bruksela. Polskie władze niechętne" Doroty Bawołek.

Urlop może zostać przerwany w konkretnych przypadkach. Wiele zależy od wykonywanej pracy

Artykuł 152 Kodeksu pracy zakłada, że "Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego". Ale artykuł 167 przedstawia warunek, który może sprawić, że pracodawca może przerwać urlop swojemu pracownikowi. Zgodnie z tym przepisem, "pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu".

Istotną kwestią w takim przypadku jest to, że "pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu". To oznacza, że w przypadku nagłej sytuacji, pracownik może liczyć na swego rodzaju zadośćuczynienie. Istnieje również możliwość, że w umowie lub regulaminie zakładu pracy znajduje się zapis narzucający obowiązek odebrania telefonu służbowego, jeśli praca tego wymaga, ale w takim przypadku pracodawca nie powinien nadużywać swojego prawa. Takie zachowanie narusza bowiem prawa pracownika do urlopu wypoczynkowego, w którym powinien zaniechać obowiązków służbowych.

Więcej o: