Podczas 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku zaprezentowano najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin. Pojazdy te będą rozwijać prędkość do 200 km/h. Pierwsza lokomotywa ma pojawić się na torach w 2024 roku.
Docelowo lokomotywy Griffin będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech - podaje kolejowyportal.pl.
W fabryce w Nowym Sączu powstanie łącznie 15 takich pojazdów. W październiku 2021 roku spółka PKP Intercity zawarła umowę z producentem taboru Newag na zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. W czerwcu 2023 roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i rozszerzyło zakup o pięć dodatkowych lokomotyw. Tym samym wartość zamówienia wzrosła z 258,6 mln zł do prawie 388 mln zł brutto.
Lokomotywa Griffin ma być elementem największego w historii programu inwestycyjnego "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji". - Do połowy 2025 roku wszystkie nowe lokomotywy powiększają park taborowy i wzmocnią nasze możliwości operacyjne - mówił Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A.
Podczas debaty zorganizowanej przez PKP Intercity zapowiedziano, że w 2030 r. spółka przewiezie 88 mln pasażerów (dla porównania, w 2022 r. było to niecałe 59 mln). Narodowy przewoźnik zamierza uruchamiać 800 pociągów dziennie, które będą poruszać się po torach z prędkością 160-250 km/h.