Dopłaty UE do auta firmowego z niższą emisją CO2. Czy warto wybrać hybrydę?

Proekologiczne rozwiązania coraz częściej towarzyszą nam w codziennym życiu, trend ten widać również w motoryzacji, gdzie restrykcje dotyczące redukcji wydzielania szkodliwych substancji przez silniki są ostrzejsze z każdą kolejną normą emisji spalin.

Naciskani dyrektywami producenci samochodów proponują wiele nowoczesnych rozwiązań. Niektórzy wciąż udoskonalają silniki spalinowe, inni mimo niezbyt dobrze rozwiniętej infrastruktury proponują pojazdy elektryczne. Złotym środkiem w przenośni i dosłownie okazują się spalinowo-elektryczne układy napędowe, czyli hybrydy, które w określonych warunkach pracy wykorzystują zarówno paliwa płynne, jak i energię elektryczną. Rozwiązanie to pozwala znacznie obniżyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, generuje mniej dwutlenku węgla oraz szkodliwych związków niż konwencjonalne napędy, oferując przy tym również inne korzyści.

Dopłata do ekologicznych? Wybierz hybrydę!

Od września tego roku za sprawą współpracy Toyota Motor Poland z Deutsche Bankiem polscy przedsiębiorcy mogą również liczyć na dopłaty do zakupów nowych, ekologicznych samochodów. Warunkiem jest zaciągnięcie kredytu na preferencyjnych warunkach w Deutsche Banku i wybór z gamy Toyoty lub Lexusa samochodu z emisją dwutlenku węgla niższą o 20% niż poprzednie auto używane w firmie, które trzeba sprzedać lub zezłomować. To świetna okazja, aby wymieniając stare auto firmowe spojrzeć w stronę bezawaryjnych, oszczędnych i przyjaznych środowisku hybryd. O dotacje w wysokości 9% zaciągniętego kredytu mogą się starać małe i średnie przedsiębiorstwa, w których zatrudnienie nie przekracza 250 osób, a roczny obrót jest nie większy niż 50 mln euro.

Przeprowadzone analizy wskazują, że Deutsche Bank i Toyota będą w stanie dofinansować zakup około 2000 aut, a wypłaty grantów z tego tytułu dokonywane będą w lutym i sierpniu 2015 r.

Jak działa napęd hybrydowy Toyoty

Hybrid Synergy Drive to pierwszy wprowadzony do seryjnej produkcji napęd hybrydowy, regularnie rozwijany przez Toyotę od ponad 17 lat. W klasycznym podziale napędów hybrydowych jest to układ mieszany, zwany również szeregowo-równoległym. HSD składa się z wolnossącego silnika benzynowego, dwóch jednostek elektrycznych wraz z zestawem akumulatorów i ulokowanej między nimi przekładni planetarnej.

Układem Hybrid Synergy Drive zarządza sterowana elektronicznie przez mikroprocesory przekładnia planetarna, która nie tylko zastępuje klasyczną automatyczną skrzynię biegów, ale pełni również rolę rozdzielacza mocy i pozwala zachować optymalne warunki pracy silnika spalinowego, który jest nadal głównym źródłem napędu. Przekładnia HSD dopasowuje wypadkowe przełożenie w taki sposób, aby zapewnić optymalny moment obrotowy przekazywany na koła podczas ruszania czy przyspieszania. Takie połączenie silników pozwala na pełne wykorzystanie siły napędowej z obu źródeł i jeśli zajdzie taka potrzeba jednoczesne ładowanie akumulatorów magazynujących energię niezbędną do działania dwóch jednostek elektrycznych. Mocniejsza jest odpowiedzialna za wsparcie swoim momentem obrotowym jednostki spalinowej, a słabsza pełni rolę generatora i rozrusznika.

Podczas ruszania z miejsca zazwyczaj pracuje tylko mocniejsza jednostka elektryczna, w czasie jazdy silnik spalinowy i elektryczny w różnych proporcjach zależnie od obciążenia, a podczas hamowania energia odzyskiwana jest do akumulatorów. Dzięki temu i odpowiednio dużej mocy napęd HSD w określonych warunkach pozwala również poruszać się na krótkich dystansach z wykorzystaniem wyłącznie energii z akumulatorów.

Co tak naprawdę daje hybryda

Największą zaletą hybryd jest ekonomiczność takiego typu napędu. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, dzięki czemu akumulatory doładowywane są z energii, która normalnie zostałaby rozproszona. Zmagazynowana energia elektryczna może być wykorzystana do wspomagania przyspieszania czy jazdy z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego, podczas ruszania lub podjeżdżania w korkach. Wykorzystanie zmagazynowanej za darmo energii przekłada się więc na realne oszczędności. Nie bez znaczenia jest też komfort użytkowania hybrydy w mieście - wygodnie się je prowadzi dzięki automatycznej skrzyni biegów, są one dużo cichsze, a klimatyzacja, radio i inne urządzenia działają także przy wyłączonym silniku spalinowym.

Kolejną zaletą dodatkowego silnika elektrycznego jest możliwość poprawienia charakterystyki jednostki spalinowej. Podczas pracy konwencjonalnego silnika w zakresie niskiej wydajności jednostka elektryczna odciąża go, oszczędzając paliwo i poprawiając dynamikę. Kombinowana moc maksymalna jest wyższa dzięki dwóm rodzajom silnika, nie trzeba więc inwestować w drogie i zawodne urządzenia doładowujące jednostkę spalinową, np. turbiny. Silnik w hybrydzie jest nieskomplikowany w swojej konstrukcji i mniej wysilony, a za tym idzie również wyższa niezawodność i niższe koszty serwisowania. Niektóre rodzaje hybryd to również prosty sposób na napęd na cztery koła z wykorzystaniem silnika elektrycznego przy jednej z osi, zamiast wału napędowego wraz ze wszystkimi elementami zarządzania przeniesieniem napędu.

Ważnym aspektem, o którym była już mowa, jest również ograniczenie wydzielania szkodliwych substancji i dwutlenku węgla dzięki zastosowaniu jednostki elektrycznej zmniejszającej zużycie paliwa i co za tym idzie obniżającej średnią emisję. Wyższa czystość spalin nie wymaga inwestycji w skomplikowane podzespoły takie jak chociażby filtr cząstek stałych. Hybrydy z łatwością spełniają warunek o 20% mniejszej emisji spalin niż przeciętny samochód z konwencjonalnym napędem. Na przykład Toyota Yaris Hybrid z 2014 roku emituje o 32% mniej CO2 niż pięcioletni Yaris z silnikiem Diesla (1.4 D-4D) i aż o 64% mniej niż sportowa wersja benzynowa (1.8 VVT-i) z 2009 roku.

To właśnie ze względu na ostatnią zaletę hybryd są one cenione w krajach wysokorozwiniętych, gdzie właściciele samochodów przyjaznych środowisku mogą liczyć na ulgi podatkowe, dopłaty przy zakupie ekologicznego auta oraz zwolnienia z opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej. Niektóre udogodnienia tego rodzaju zaczynają się pojawiać również w Polsce.

Wprowadzając na polski rynek dotacje UE, słynąca z niezawodnych hybryd Toyota oraz Deutsche Bank poczyniły duży krok w kierunku popularyzacji oszczędnych i przyjaznych środowisku samochodów. Miejmy nadzieję, że kolejne koncerny motoryzacyjne lub Rząd Rzeczypospolitej Polskiej pójdą w ich ślady.