Niemcy będą karać Facebooka za fałszywe newsy? W grę wchodzi nawet 2 mln złotych za wpis

Kamil Mizera
Echa wyborczych zmagań w USA nie milkną, a to za sprawą chaosu, który narósł wokół fałszywych newsów. Facebook i Google zapowiadają walkę z "fake news", ale niemiecki rząd może nie chcieć czekać.

W niemieckim rządzie pojawiła się koncepcja wywarcia większego nacisku na serwisy społecznościowe, w tym Facebooka szczególnie, by te zaczęły walkę z fałszywymi newsami. Do problemu z nimi dorzucono również kwestię mowy nienawiści i zasugerowano możliwość nakładania kar finansowych.

Thomas Oppermann, szef niemieckich Socjaldemokratów zasugerował, że powinno powstać prawo, które wymagałoby kasowania przez serwisy społecznościowe fałszywych newsów oraz wpisów propagujących mowę nienawiści w ciągu 24 godzin od ich wykrycia. Jeżeli dany serwis nie zrobiłby tego w wyznaczonym czasie powinna być nałożona na niego finansowa kara sięgająca nawet 500 tys. euro za pojedynczy wpis. Nie miałoby to zapewne dotyczyć wszystkich tego typu treści z całego świata, ale ograniczałoby się do lokalnej wersji językowej, w tym przypadku, do Niemiec. Wszystko po to, by zabezpieczyć przyszłoroczne wybory parlamentarne w Niemczech przed zalewem fake news, które, według wielu specjalistów, mogły mieć wpływ na ostateczny wynik wyborów w USA. 

Zobacz też: Już nic nie uratuje Yahoo? Verizon może zrezygnować z przejęcia upadłego giganta

Gdyby wprowadzono tego typu przepis, to Facebook oraz inne serwisy społecznościowe mogłyby stanąć przed ogromnym problemem. Wymagałoby to od nich nie tylko opracowania odpowiedniego algorytmu i systemu powiadamiania, co zresztą drużyna Zuckerberga już robi, ale zapewne nie obyłoby się bez "ręcznej" pracy lokalnych zespołów. Zwłaszcza, że niemiecki rząd może rozważać wymuszenie na zagranicznych firmach tworzenia lokalnych biur mających się zajmować tym zjawiskiem. 

Sugestia wyrażona przez członka niemieckiego parlamentu może okazać się jednak tylko formą werbalnego nacisku na Facebooka i inne serwisy, bardziej niż realną groźbą wprowadzenia tego typu prawa. Zwłaszcza, że trudno byłoby wyciągnąć natychmiastowe konsekwencje finansowe od Facebooka, który zarejestrowany jest w innym kraju. By tego typu przepis mógł być skuteczny, niemiecki regulator musiałby nie tyle wydawać kolejne kary finansowe, ale całkowicie zablokować FB na terenie Niemiec. Na to zaś się nie zanosi.

Powyższy przypadek pokazuje jednak, że pojawił się zupełnie nowy problem oraz brak jest jasnych pomysłów na jego rozwiązanie. Fałszywe wiadomości czy mowa nienawiści zalewają internet i wprowadzają dezinformację, która może realnie wypływać na wybory w demokratycznych państwach. Jak na razie ani giganci branży internetowej ani same rządy nie mają na to recepty i działają po omacku. 

Więcej o: