Już nie tylko aplikacje. Teraz możesz wypróbować również gry na Androida bez instalacji na smartfonie

Na konferencji GDC 2018 w San Francisco Google zaprezentowało odświeżoną wersję koncepcji Instant Apps, czyli aplikacji, które możemy uruchamiać prosto ze sklepu Google Play. W ten sam sposób będziemy mogli uruchamiać również gry.

Instant Apps to teraz Google Play Instant. Wśród pierwszych gier, jakie można uruchomić bezpośrednio ze sklepu Google Play, znajdziemy między innymi Clash Royale, Words with Friends 2, Bubble Witch 3 Saga oraz Panda Pop. Lista dostępnych pozycji nie wygląda na razie imponująco, ale zapewne zwiększy się w najbliższych miesiącach. Z usługi może skorzystać każdy posiadacz smartfonu z Androidem od wersji 5.0 Lollipop.

 

Po raz pierwszy o Instant Apps usłyszeliśmy już w maju 2016 roku. Użytkowników dopuszczono do testów aplikacji w styczniu 2017 roku, natomiast kilka miesięcy później (mniej więcej rok po premierze Instant Apps) Google zdecydowało się w pełni otworzyć SDK (Software Development Kit) dla wszystkich deweloperów aplikacji na Androida. Rozszerzenie usługi o gry wydaje się dość naturalnym posunięciem.

Google Play InstantGoogle Play Instant fot. zrzuty ekranowe

Zasada jest banalnie prosta. Zamiast instalować aplikacje i gry, które często zajmują dużo cennego miejsca w pamięci smartfonu, wystarczy pobrać niewielki plik APK (tym razem do 10 MB), a resztę zawartości ‘dociągać’ w miarę potrzeby. W sklepie Google Play oprócz przycisku Zainstaluj pojawi się drugi o treści Wypróbuj teraz. Wystarczy chwila i już można cieszyć się rozgrywką. W grze pojawia się przycisk do pełnej instalacji.

Czytaj też: Google oficjalnie zapowiada kolejną dużą wersję Androida. Jedna z nowości jest mocno zaskakująca

Wbrew temu co może sugerować nazwa usługi, Google liczy na jej popularyzację poza sklepem Google Play. Gigant liczy na to, że sami deweloperzy gier będą korzystać z tego rozwiązania, oferując użytkownikom możliwość natychmiastowej rozgrywki, umieszczając odpowiednie odnośniki na swoich stronach. To samo tyczy się użytkowników, którzy mieliby sobie przesyłać linki do uruchomienia gier w sieciach społecznościowych.

Gry mobilne to dla Google nadal rynek z ogromnym potencjałem. W ostatnim roku liczba użytkowników Androida, którzy zainstalowali choć jedną grę podwoiła się. Duża w tym zasługa rynków rozwijających się - między innymi Brazylii, Indii, Indonezji oraz Meksyku.

Cotygodniowe podsumowanie roku 11/2018. Podcast ekonomiczno - polityczny Rafała Hirscha