Według najnowszego raportu amerykańskich analityków z firmy badawczej Sensor Tower, pierwsze trzy miesiące tego roku w App Store zostały całkowicie zdominowane przez aplikację Doyuin. W tym czasie posiadacze smartfonów i tabletów z systemem iOS na całym świecie nabili jej ponad 45 mln pobrań, zostawiając daleko w tyle dużo bardziej rozpoznawalne aplikacje.
Douyin to uruchomiona w 2016 roku chińska społecznościówka przypominająca zasadą działania amerykański serwis Musical.ly. Pozwala umieszczać krótkie, trwające maksymalnie 15 sekund klipy wideo z przedniej kamery z podkładem muzycznym i szeregiem towarzyszących efektów specjalnych oraz filtrów. Wspólnie Douyin i Musical.ly notują miesięcznie ponad 100 mln aktywnych użytkowników.
Najpopularniejsze aplikacje dla systemu iOS (pierwszy kwartał 2018) fot. Sensor Tower
Skąd takie dane? Prosto od producenta Douyin, mieszczącej się w pekinie firmy Bytedance, która notabene od ubiegłego roku jest również właścicielem Musical.ly. W samych Chinach, według szacunków analityków z firmy Jiguang, aplikację Douyin ma obecnie tylko 14 procent użytkowników smartfonów i tabletów. Niestety społecznościówka ma nieco pod górkę z władzami Państwa Środka, które naciskają na zgodność treści z linią partii.
Czytaj też: Google chce przeprowadzić rewolucję w SMS-ach. Tworzy nową aplikację na miarę XXI wieku
Jeśli połączymy statystyki pobrań za pierwszy kwartał 2018 roku z App Store oraz Google Play, Douyin znajdzie się na szóstej pozycji, tuż za aplikacjami od Facebooka (Messenger, WhatsApp, Instagram). Chińczycy nie mają jednak swobodnego dostępu do zasobów Google Play, które w tym kraju jest zakazane. Muszą korzystać ze sklepów zewnętrznych dostawców. Biorąc ten aspekt pod uwagę zagraniczna aktywność aplikacji jest imponująca.