Elon Musk twierdzi, że Hyperloop będzie rewolucyjnym środkiem transportu, który skróci czas podróży na duże odległości w radykalny sposób. Amerykańska firma, która obecnie testuje swoje przełomowe rozwiązanie na torze eksperymentalnym, przekonuje, że wkrótce będziemy mogli podróżować z zawrotną prędkością. Dystans ok. 450 km mamy pokonywać dzięki Hyperloopowi w ciągu 78 minut. To pozwoliłoby przebyć dystans z Nowego Jorku do Chicago - ok. 1200 km - w mniej więcej cztery godziny.
Tymczasem jeden z dziennikarzy amerykańskiego Business Insidera odbył podróż po Chinach i uświadomił sobie, że Chiny mają już coś, co Hyperloopa przyćmiło. Ultraszybkie pociągi.
Najszybszy z nich - G - pokonałby dystans pomiędzy Nowym Jorkiem a Chicago w 4,5 godz.
Chińska kolej wielkich prędkości to 25 tys. km torów. Uświadomiło mi to, że Stany Zjednoczone pod względem infrastruktury są kompletnie z tyłu, bo podróż na długich dystansach wciąż wymaga drogiego i męczącego transportu lotniczego.
- zauważa dziennikarz. I wylicza zalety chińskich kolei: niskie ceny biletów, komfortowe siedzenia, dużo miejsca na nogi, klimatyzacja, bezpieczeństwo.
Podróżując po Chinach czułem się jakbym odwiedził przyszłość.
- stwierdza autor tekstu.
Czytaj też: Xperia XZ2 - testujemy smartfon ciekawy, ale odbiegający od najwyższych standardów.
O takiej jak powyższa sieci szybkich połączeń kolejowych marzyć mogą nie tylko mieszkańcy USA, ale i Europy. Elon Musk o podobnej sieci dla Hyperloopa mówi od lat, zajmie jednak dekady nim sieć połączeń widoczna na poniższej mapie stanie się faktem. Tymczasem Chiny swoją sieć kolei wielkich prędkości stworzyły w niewiele ponad dekadę.
Elon Musk planuje stworzenie systemu tuneli Źródło: Boring Company
Chiński przewoźnik kolejowy obsłużył w 2016 roku prawie trzy miliardy pasażerów. Każdego roku ta wartość zwiększa się o ok. 10 proc. Najszybsze chińskie pociągi podróżują z prędkością bliską 490 km/h. Większość szybkich pociągów przemieszcza się z prędkością ok. 350 km/h. Najszybszym pociągiem świata jest japoński SCMaglev - jego prędkość to 603 km/h.
Według szacunków ekspertów Chiny zainwestowały w kolej wielkich prędkości 360 mld dol.
Na kolej wielkich prędkości ma szansę też Polska. W założeniach ma połączyć ze sobą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, choć mówi się też o kilku innych miastach. Ich łączna przewidywana długość to ok. 460 km, a szacunkowy koszt budowy, to ok. 21 mld zł. Przewidywana szybkość podróżowania - 350 km/h. W tej chwili te plany są jednak jedynie deklaracjami. Na ich realizację po prostu brakuje kilkudziesięciu miliardów złotych.
***