Huawei i Samsung walczą w zwarciu. Kto jest topowym producentem smartfonów w Polsce? To zależy

Huawei i Samsung walczą o koronę króla na polskim rynku urządzeń mobilnych. Z obu firm docierają najnowsze informacje o udziałach. Kto po pierwszym kwartale 2018 roku wyszedł z pojedynku z tarczą? Jak się za chwilę przekonamy, punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

Wszystko zaczęło się jeszcze wczoraj, kiedy do sieci trafiły informacje o najnowszym raporcie IDC, z którego wynika, że Huawei właśnie przegonił Samsunga na polskim rynku i obecnie sprzedaje u nas najwięcej smartfonów.

Warto jednak podkreślić, że analiza IDC opiera się na danych pochodzących od partnerów (sklepów i operatorów), którzy składają zamówienia na produkt. Nie bierze zatem pod uwagę liczby urządzeń, które faktycznie trafiły w ręce konsumentów.

Huawei numerem jeden w Polsce?

Sytuacja wygląda nieco inaczej, jeśli weźmiemy pod uwagę dane GfK Polonia, które bazują na faktycznej sprzedaży urządzeń do klienta końcowego. Tutaj okazuje się, że Huawei rozpoczął drugi kwartał 2018 roku (dane za kwiecień) z udziałem ilościowym na poziomie 35,8 proc. Warto porównać to z wynikiem sprzed roku, kiedy to udział ilościowy chińskiego producenta zatrzymał się na 22,3 proc.

Samsung numerem jeden w Polsce?

Koreańczycy zakończyli pierwszy kwartał 2018 roku (czyli marzec) z udziałem w polskim rynku smartfonów na poziomie 31,1 proc. (w ujęciu ilościowym vs 29,3 proc. Huawei). W odniesieniu do danych sprzed roku można mówić o wzroście na poziomie dwóch punktów procentowych. Jednak w ujęciu wartościowym firma odpowiada już za 37,3 proc. polskiego rynku (33,1 proc. na koniec pierwszego kwartału 2017 roku). Tu Huawei wypada już nieco gorzej (33,8 proc.).

Widać przy okazji pewną rozbieżność, przez którą trudno porównywać wyniki obu producentów. Samsung podaje bowiem dane za pierwsze trzy miesiące, zaś Huawei traktuje wszystko w ujęciu miesięcznym, podając wyniki za kwiecień 2018.

Czytaj też: Odwiedziliśmy siedzibę firmy Leica. To tu powstają aparaty, którymi na co dzień robisz zdjęcia

Mamy dwóch liderów

Bez względu na to, komu faktycznie należy się palma pierwszeństwa, obaj producenci mają powody do zadowolenia. Huawei notuje najlepsze wyniki sprzedaży w historii obecności marki w Polsce. Co ciekawe, dane z GfK Polonia nie biorą pod uwagę wyników submarki Honor, która poczyna sobie na naszym rynku coraz śmielej.

Z kolei wyniki sprzedaży najnowszych flagowców Samsunga (Galaxy S9 i S9 Plus) w naszym kraju dwukrotnie przewyższyły te osiągnięte przez poprzednią serię (Galaxy S8). Reasumując, o ile Huawei sprzedał w kwietniu w Polsce więcej smartfonów niż Samsung, to nadal Samsung prowadzi po Q1 2018 i zarabia na swoim udziale więcej niż Huawei. Pozostają dwa pytania: co jest lepsze dla firmy, a co lepsze dla konsumenta?

Dominika Nowak: Czasem tylko dzięki szalonej odwadze, można zacząć działać [NEXT TIME]