Chiny testują superszybki pociąg maglev. Rozpędzi się do 600 km/h. Z Pekinu do Szanghaju szybciej niż samolotem?

China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) zaprezentowało projekt nowego pociągu maglev, dzięki któremu podróż między Pekinem a Szanghajem ma trwać zaledwie 3,5 godziny. Superszybki maglev ma trafić do produkcji już w 2021 roku.
Zobacz wideo

Maglev (skrót od magnetycznej lewitacji), to rodzaj pociągu, który porusza się bez styku z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu. Technologia pozwala na osiąganie prędkości, które są niedostępne dla tradycyjnych pociągów. Kolej maglev jest obecnie rozwijana m.in. przez Chiny oraz Japonię.

W Chinach funkcjonuje już jedna trasa maglev. Ma długość 31 kilometrów i biegnie od lotniska Szanghaj-Pudong do dzielnicy Pudong. Pociągi rozpędzają się na niej do 430 km na godzinę i pokonują ją w ok. 7 minut i 20 sekund. Chińczycy mają jednak wobec pociągów maglev zdecydowanie bardziej ambitne plany.

Nowy maglev przejdzie z Pekinu do Szanghaju w 3,5 godziny

Kilka dni temu państwowy koncern China Railway Rolling Stock Corporation zaprezentował projekt nowego superszybkiego pociągu maglev, który docelowo ma poruszać się z prędkością nawet 600 km na godzinę. Testy pojazdy już się rozpoczęły, a do produkcji miałby on trafić już w 2021 roku.

Zdaniem Dinga Sansana, inżyniera CRRC, podróż maglevem na trasie z Pekinu do Szanghaju może zająć pasażerom mniej czasu niż rejs samolotem. "Biorąc pod uwagę także czas przygotowania do podróży, to samolotem zajmuje ona dziś około 4,5 godziny, w przypadku szybkiej kolei jest to około 5,5 godzin, natomiast w przypadku nowego megleva byłoby to około 3,5 godziny" - podkreślił w rozmowie z CNN.

Podróż samolotem z Pekinu do Szanghaju zajmuje dziś około 2 godziny i 15 minut. Ding Sansan doliczył do tego czasu kolejne 2 godziny i 15 minut, jako czas, który pasażerowie poświęcają na odprawę, kontrolę bezpieczeństwa itd.

Japończycy również stawiają na kolej maglev

Co ciekawe, nawet 600 km/h nie wystarczy, aby pobić rekord świata. Ten już w 2015 roku ustanowił maglev należący do japońskiego przewoźnika Central Japan Railway Company, który na testowej trasie pojechał (a może poleciał?) z prędkością 603 km/h.

Japonia, podobnie jak Chiny, bardzo mocno stawia na rozwój magnetycznej kolei. Nowy japoński maglev w 2027 roku ma przejechać trasę z Tokio do Nagoi w 40 minut, a z Tokio do Osaki w 67 minut. Obecnie podróż na obydwu trasach jest około dwukrotnie dłuższa. Równolegle Japończycy wciąż rozwijają kolej Shinkansen, na której superszybkie pociągi już dziś mogą rozpędzać się do 320 kilometrów na godzinę.

Więcej o: