Maglev (skrót od magnetycznej lewitacji), to rodzaj pociągu, który porusza się bez styku z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu. Technologia pozwala na osiąganie prędkości, które są niedostępne dla tradycyjnych pociągów. Kolej maglev jest obecnie rozwijana m.in. przez Chiny oraz Japonię.
W Chinach funkcjonuje już jedna trasa maglev. Ma długość 31 kilometrów i biegnie od lotniska Szanghaj-Pudong do dzielnicy Pudong. Pociągi rozpędzają się na niej do 430 km na godzinę i pokonują ją w ok. 7 minut i 20 sekund. Chińczycy mają jednak wobec pociągów maglev zdecydowanie bardziej ambitne plany.
Kilka dni temu państwowy koncern China Railway Rolling Stock Corporation zaprezentował projekt nowego superszybkiego pociągu maglev, który docelowo ma poruszać się z prędkością nawet 600 km na godzinę. Testy pojazdy już się rozpoczęły, a do produkcji miałby on trafić już w 2021 roku.
Zdaniem Dinga Sansana, inżyniera CRRC, podróż maglevem na trasie z Pekinu do Szanghaju może zająć pasażerom mniej czasu niż rejs samolotem. "Biorąc pod uwagę także czas przygotowania do podróży, to samolotem zajmuje ona dziś około 4,5 godziny, w przypadku szybkiej kolei jest to około 5,5 godzin, natomiast w przypadku nowego megleva byłoby to około 3,5 godziny" - podkreślił w rozmowie z CNN.
Podróż samolotem z Pekinu do Szanghaju zajmuje dziś około 2 godziny i 15 minut. Ding Sansan doliczył do tego czasu kolejne 2 godziny i 15 minut, jako czas, który pasażerowie poświęcają na odprawę, kontrolę bezpieczeństwa itd.
Co ciekawe, nawet 600 km/h nie wystarczy, aby pobić rekord świata. Ten już w 2015 roku ustanowił maglev należący do japońskiego przewoźnika Central Japan Railway Company, który na testowej trasie pojechał (a może poleciał?) z prędkością 603 km/h.
Japonia, podobnie jak Chiny, bardzo mocno stawia na rozwój magnetycznej kolei. Nowy japoński maglev w 2027 roku ma przejechać trasę z Tokio do Nagoi w 40 minut, a z Tokio do Osaki w 67 minut. Obecnie podróż na obydwu trasach jest około dwukrotnie dłuższa. Równolegle Japończycy wciąż rozwijają kolej Shinkansen, na której superszybkie pociągi już dziś mogą rozpędzać się do 320 kilometrów na godzinę.