"Sfałszowana" sonda TVP Info po debacie prezydenckiej. Specjalistyczny serwis sprawdził, czy to możliwe

TVP Info za pośrednictwem Twittera opublikowało sondę z pytaniem, kto wygrał debatę prezydencką. Chwilę później poinformowano o jej nieważności z powodu strumienia 600 botów. Serwis niebezpiecznik.pl sprawdził, czy jest to możliwe.

W środę 17 czerwca odbyła się debata prezydencka zorganizowana przez Telewizję Polską. Udział w niej wzięli wszyscy kandydaci startujący w wyborach prezydenckich 2020. W jej trakcie zakończeniu doszło do zaskakującego zdarzenia. 

Zobacz wideo Duda kontra LGBT. Komentuje prof. Antoni Dudek

Ankieta TVP Info o debacie prezydenckiej. "Wykryliśmy strumień 600 botów."

W środę, nieco po godzinie 21, czyli tuż po starcie debaty, TVP Info opublikowało na koncie twitterowym sondę, w której zadano pytanie: "Kto wygrał debatę prezydencką?". W ankiecie zdecydowaną przewagę nad rywalami osiągnął Rafał Trzaskowski. Łączna liczba głosów przekroczyła 30 tysięcy. 

Pół godziny później TVP Info poinformowało o tym, że sonda jest... nieważna, gdyż wykryto strumień 600 botów. "Nie zdejmujemy jednak sondy, żeby nie dawać pretekstu do kłamliwych zarzutów wobec TVP" - napisano w wyjaśniającym poście. 

Sfałszowana ankieta TVP Info. Czy rzeczywiście można sprawdzić na Twitterze, kto głosował?

Autentyczność tezy TVP została sprawdzona przez serwis niebezpiecznik.pl. Jego twórcy przeprowadzili w ramach testu ankietę, a później sprawdzili mechanizm analityczny, który oddaje do użytku medium społecznościowe. Nie ma w nim informacji na temat tego, kto oddaje głos na jaką odpowiedź ani tym bardziej danych dotyczących aktywności botów.

"Nie mamy pojęcia, jak TVP tak dokładnie wyliczyło liczbę botów. Naszym zdaniem określenie liczby fałszywie oddanych głosów w twitterowych ankietach nie jest możliwe" - czytamy w artykule, w którym opisano cały proces.