W ostatnich tygodniach głośno było o rzekomej zmowie Google i Facebooka na rynku reklamy online. Z ujawnionych dokumentów sądowych wynika, że firmy w 2018 roku zawarły porozumienie, zgodnie z którym Facebook miał otrzymywać od Google informacje na temat przetargów reklamowych.
TechnoTerapia to technologiczny podcast Gazeta.pl. W nowym odcinku Daniel Maikowski oraz Robert Kędzierski rozmawiają o niebezpieczeństwach związanych z dominacją internetowych gigantów. Tym razem dołączył do nas nasz redakcyjny kolega - Kacper Kolibabski. Nie zabrakło również cyklu RetroTech, w którym wspominamy złotą erę prasy komputerowej w Polsce.
Dwaj giganci rzekomo uzgadniali udział oraz wyniki aukcji reklam online. Firma Marka Zuckerberga zobowiązała się do brania udziału w 90 procentach licytacji, o których informował ich Google i miała wydawać na nie co najmniej 500 milionów dolarów rocznie. Google z kolei miał zagwarantować, że Facebook wygra 10 procent licytacji.
Obydwie firmy konsekwentnie zaprzeczają oskarżeniom, tłumacząc, że zawarte porozumienie w żaden sposób nie narusza przepisów. "Jak już informowaliśmy, tego typu porozumienia są powszechnym działaniem w branży – podobne umowy zawarliśmy również z kilkoma innymi firmami" - napisał Facebook w opublikowanym oświadczeniu.
Te tłumaczenia wielu jednak nie przekonują. W USA coraz głośniej mówi się o dziś potrzebie złamania monopolu GAFA, czyli największych firm technologicznych na świecie (Google, Amazon, Facebook i Apple). Koncerny te dysponują gigantycznym kapitałem, a do tego w ostatnich latach dokonały wielu przejęć – co doprowadziło do jeszcze większej konsolidacji na rynku nowych technologii.
Czy złamanie tej dominacji jest w ogóle realne? Czy politycy będą w stanie porozumieć się w tej sprawie? Posłuchaj najnowszego odcinka podcastu TechnoTerapia.