Rosyjski przemysł jest wyraźnie uzależniony od Zachodu. Tymczasem sankcje ograniczyły eksport maszyn i technologii, na których polega rosyjska gospodarka. Świadczą o tym dane dotyczące importu. Według szacunków Instytutu Gospodarki Światowej w Kilonii do samego tylko portu w Sankt Petersburgu przybyło o 67 proc. mniej towarów.
Rosja odnotowuje największy w historii spadek produkcji samochodów osobowych. W porównaniu z zeszłym rokiem jest ona niższa o 97 proc. Co interesujące dane te potwierdza sam rosyjski urząd statystyczny Rosstat. "Produkcja spadła ze 112 tys. do niecałych 4 tys. aut." - stwierdzili analitycy "Tygodnika Gospodarczego PIE" cytowani przez "Dziennik Gazetę Prawną".
Problemy ostatnio mocno dotknęły fabrykę samochodów AwtoWAZ z Iżewska. Od pięciu miesięcy w zakładzie wstrzymywana jest produkcja. Ma to związek z odcięciem rosyjskiego rynku motoryzacyjnego od dostaw zachodnich części i podzespołów. Firma namawia swoich pracowników do dobrowolnych zwolnień, a w zamian oferuje rekompensaty.
Więcej informacji z Polski i ze świata przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
AwtoWAZ w Iżewsku produkował samochody marki Łada. Przez wiele lat współpracował z francuskim koncernem Renault. Po napaści Rosji na Ukrainę Francuzi sprzedali jednak swoje udziały za symbolicznego rubla i wycofali się z rosyjskiego rynku. Okazało się, że iżewska spółka nie jest w stanie samodzielnie kontynuować produkcji, ponieważ brakuje części i podzespołów, głównie elektroniki.
Przypominamy, że w Federacji Rosyjskiej można produkować samochody bez skomplikowanych systemów elektronicznych, których elementy stały się deficytowe ze względu na sankcje. Rząd zdecydował się na taki ruch, ponieważ zablokowanie dostaw wstrzymało produkcje pojazdów w Rosji.
Produkowane w ten sposób samochody nie spełniają jednak podstawowych standardów bezpieczeństwa zarówno jeśli chodzi o pasażerów, jak i ochronę środowiska. Auta wyprodukowane z naruszeniem europejskich norm nie będą mogły wjechać na terytorium Unii Europejskiej.