Rozwijający się rynek automatów paczkowych w Polsce przyciąga coraz więcej graczy. Zdecydowanym liderem branży jest InPost, który ma nad Wisłą aż 20 tys. paczkomatów. DPD dysponuje ok. trzema tysiącami automatów, a Allegro czy Orlen mają ich po około dwa tysiące.
Teraz do walki dołączą DHL i Cainiao. Niemieckie przedsiębiorstwo kurierskie i należąca do Alibaba Group (właściciela AliExpress) firma logistyczna Cainiao podpisały umowę o współpracy. W ramach pierwszego etapu realizacji porozumienia DHL kupi części udziałów polskiego oddziału Cainiao.
Oba przedsiębiorstwa zainwestują następnie 60 mln euro w budowę sieci automatów paczkowych rozsianych po całym kraju. DHL deklaruje, że będą to najnowocześniejsze maszyny, z przyjaznym interfejsem, które staną w atrakcyjnych lokalizacjach.
Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, który do 2027 roku ma się podwoić, a nawet 40 proc. konsumentów preferuje, aby ich przesyłki były dostarczane do automatów paczkowych. Łącząc siły z Cainiao, wzmocnimy naszą pozycję jako zaufanego dostawcy przesyłek i stworzymy rozległą sieć najnowocześniejszych automatów paczkowych
- tłumaczy w komunikacie dyrektor generalny DHL eCommerce Solutions.
Żadna z firm nie podaje na razie, ile automatów paczkowych pojawi się w Polsce, ale możemy spodziewać się, że będą ich tysiące. Obecnie DHL i Cainiao obsługują nad Wisłą łącznie ok. 1200 maszyn, ale ich nadrzędnym celem jest budowa "wiodącej sieci automatów" w Polsce. To będzie oznaczało walkę z dominującym na rynku InPostem.
Obie firmy zatwierdziły już warunki współpracy, ale na transakcję muszą zgodzić się jeszcze regulatorzy z niektórych krajów - zaznaczono w komunikacie. Ich decyzji mamy spodziewać się w najbliższych miesiącach.
Więcej na temat automatów paczkowych znajdziesz na Gazeta.pl