Dostałeś takiego SMS-a? To nie jest oszustwo. Naprawdę chodzi o rządową usługę

"Twój profil zaufany wygasa 31.10.2023" - SMS-y o takiej treści dostaje w tym tygodniu wielu Polaków. To nie jest próba oszustwa. Profile zaufane faktyczne wygasają. Resort cyfryzacji wyjaśnia, dlaczego nie zostaną automatycznie przedłużone.

Od kilku dni Polacy otrzymują SMS-y o bliskim wygaśnięciu profilu zaufanego. Zgodnie z treścią wiadomości, aby przedłużyć ich ważność, trzeba zalogować się na swoje konto. Do SMS-a dołączony jest też link. To nie jest nowe oszustwo, a ważność profili zaufanych faktycznie trzeba przedłużyć.

Twój profil zaufany wygasa 31.10.2023. Przedłuż jego ważność po zalogowaniu na konto. Więcej informacji i podstawa prawna: gov .pl/profilzaufany/aktualnosci
Zobacz wideo

Rząd ostrzega. Profile zaufane wygasają jeszcze w październiku

Szczegóły dotyczące sprawy udostępniło w środę na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji. Jak tłumaczy resort, przychodzące SMS-y to kampania ministra cyfryzacji, skierowana do osób, których profile zaufane wraz z końcem października zostaną unieważnione. Standardowo profile zaufane ważne są trzy lata. Po tym czasie każdy obywatel, który wciąż chce korzystać z konta, musi przedłużyć go samodzielnie.

Wyjątkiem od tej reguły był czas pandemii, gdy ważność profili zaufanych była przedłużana automatycznie. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, profile zaufane nie są już dalej przedłużane. Ważność konta trzeba zatem wydłużyć samodzielnie, po zalogowaniu w zakładce "Sposób utworzenia/przedłużenia". Ostatni dzień, kiedy mamy jeszcze na to szansę to właśnie 31 października br.

Jeśli po zalogowaniu się na swój profil zaufany w polu Sposób utworzenia/przedłużenia widzisz informację "Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii", to Twój profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widzisz inną datę wygaśnięcia profilu

- tłumaczy MC na swojej stronie.

Jak czytamy na stronie profilu zaufanego, podczas przedłużania ważności wyświetlony zostanie komunikat z prośbą o potwierdzenie lub zaktualizowanie swoich danych kontaktowych. Na koniec otrzymujemy SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym, które trzeba wpisać w konkretne pola. Co ważne, osoby logujące się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, po przedłużeniu konta będą musiały samodzielnie zmienić dostawcę tożsamości na bank, bo powiązanie profilu z kontem bankowym zniknie we wcześniejszym kroku.

Więcej o: