W dzisiejszym świecie szybka dostawa stała się integralną częścią sposobu funkcjonowania przedsiębiorstw. Aby zachować konkurencyjność, sprzedawcy muszą być w stanie szybko i sprawnie przewozić towary do swoich klientów. Niestety, proces dostarczania towarów z punktu A do punktu B nie zawsze jest prosty, zwłaszcza jeśli chodzi o tak zwany problem "ostatniej mili". Ostatnia mila to ostatni odcinek trasy dostawy i dla wielu jest to najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna część do wykonania. Nie wszyscy mieszkają przecież w centrum miasta – wiele domów położonych jest na mniej zurbanizowanych czy wręcz odludnych obszarach.
Na szczęście technologia znalazła sposób, aby problem ostatniej mili rozwiązać. W szczególności, roboty specjalizujące się w dostawach stają się coraz bardziej popularne i okazują się skutecznym rozwiązaniem problemu ostatniej mili.
Sporo do powiedzenia ma tu Hyundai Motor Group (Grupa). Przedsiębiorstwo rozpoczęło dwa pilotażowe programy usług dostawczych z wykorzystaniem autonomicznych robotów opartych na modułowej platformie Plug & Drive (PnD). Próby rozpoczęły się w hotelu i w kompleksie mieszkalno-handlowym zlokalizowanych na obrzeżach Seulu.
Robot dostawczy składa się z jednostki magazynowej, która jest połączona z platformą napędową PnD. Ma skrzynię ładunkową, dzięki której może transportować produkty do klientów oraz ekran, na którym wyświetlane są informacje dla nich.
Hyundai robot materiał promocyjny
Dzieło Hyundaia wpisuje się w światowy trend, którego celem jest ułatwienie życia konsumentom oraz firmom. Naziemne roboty dostawcze zazwyczaj poruszają się na czterech lub więcej kołach i są zaprojektowane do pracy w różnych środowiskach. Są zazwyczaj autonomiczne, co oznacza, że są w stanie bezpiecznie omijać przeszkody oraz dostarczać towary bezpośrednio pod drzwi klienta. Najnowocześniejsze roboty są wyposażone w zaawansowane czujniki i kamery, które pomagają im zrozumieć otoczenie i bezpiecznie nawigować. Dzięki temu idealnie nadają się do dostarczania nawet dużych lub nieporęcznych paczek, które w innym przypadku byłyby trudne do przetransportowania.
Przełomowa technologia pierwszy raz ujrzała światło dzienne na targach CES 2022. Kierownica, hamulec i elektryczny napęd kół zintegrowane są w jednej platformie tworząc jednostkę PnD. Obracający się o 360 stopni silnik umożliwia holonomiczny ruch. Robot porusza się autonomicznie dzięki czujnikom LiDAR i kamerze. Co najważniejsze jednak rozwiązanie, które stworzył Hyundai, może przewozić produkty do klientów dzięki zintegrowanej jednostce ładunkowej. Kolejny aspekt technologii koreańskiego giganta jest jeszcze istotniejszy. Roboty oparte na inteligentnym systemie kierowania mogą bowiem same znajdować optymalne trasy do dostaw, unikając przeszkód i poruszając się z wielką sprawnością.
Rozwiązanie zostało już przetestowane przez jedną z firm, która specjalizuje się w dostawach kosmetyków, żywności i napojów. Obsługuje gości hotelu, którzy mogą zamówić to, czego potrzebują, za pomocą komunikatora. Robot działający w hotelu korzysta z algorytmu opartego na głębokim uczeniu się, aby rozpoznawać otoczenie i ludzi. Gdy robot pojawi się w pomieszczeniu, rozpoznaje otwarcie drzwi i, jeśli dostrzeże odbiorcę, automatycznie otwiera mu schowek z przesyłką. Jest też wyjątkowo empatyczny. Może wyświetlać odpowiednie komunikaty na ekranie i dostosować swój głos do odbiorcy. Ponadto, przemieszczając się między piętrami, jest nawet w stanie określić liczbę osób wchodzących do windy. I poczekać na następną, jeśli tłok jest zbyt długi. Nie niecierpliwi się przy tym, a od hotelowych gości nie wymaga napiwków.
O tym, jak doskonała jest technologia Hyundaia, świadczą też inne cechy robota. Może on poruszać się samodzielnie, unikając przeszkód i kolizji, nawet w wąskich hotelowych korytarzach. Dzięki łączności z windami robot może przechodzić między piętrami bez pomocy człowieka. Wszystko, co trzeba dostarczy więc szybko i nie męcząc się.
Robot radzi sobie nie tylko w budynkach, ale i w terenie. Kolejnym testem dla jego zdolności było dostarczanie posiłków w kompleksie mieszkalno-handlowym na obrzeżach Seulu. Odebrane zamówienia robot samodzielnie realizuje w miejscowym markecie, a następnie wyrusza w drogę do klienta.
Dzieło koreańskiego giganta korzysta z bezprzewodowej komunikacji, aby uzyskać dostęp do drzwi wejściowych i wind w budynkach. Wcześniej było to realną przeszkodą w komercyjnym wykorzystaniu robotów dostarczających towary do domów. Robot serwisowy może wejść do apartamentowca, przedostać się bez problemu nawet na górne piętra przez sterowaną windę i dostarczyć jedzenie bezpośrednio do mieszkania klienta.
Hyundai robot materiał promocyjny
Innowacyjna technologia, która pozwala robotom na samodzielne poruszanie się po pomieszczeniach, na zewnątrz i na dostarczanie żywności bez pomocy człowieka, w znacznym stopniu zwiększa wydajność całego procesu transportu. Rozwiązanie problemu ostatniej mili może sprawić, że roboty staną się rewolucją dla branży logistycznej i handlu detalicznego, gdyż klienci nie będą już musieli stać w długich kolejkach, aby otrzymać zakupy. Poprzez autonomiczne roboty można już teraz dowozić produkty bezpośrednio do drzwi klientów szybciej, efektywniej, taniej.
Roboty dostawcze stają się coraz bardziej popularne ze względu na liczne korzyści, które zapewniają. Jedną z głównych korzyści jest to oszczędność czasu i pieniędzy na „ostatniej proste", czyli ostatniej mili. Przejmując zadanie ludzi roboty uwalniają potencjał – zarówno firm, jak i konsumentów, którzy czas mogą poświęcić na coś innego.
W niedalekiej przyszłości roboty dostawcze będą mogły być wykorzystywane powszechnie, poruszać się po trudnym terenie lub nawet niebezpiecznym terenie, co pozwala im realizować dostawy, które w przeciwnym razie byłyby niemożliwe lub niezwykle uciążliwe.
Ponadto roboty dostawcze mogą również pomóc w obniżeniu kosztów. Firmy oszczędzają na płacach, kosztach paliwa. Roboty się nie męczą, mogą pracować niemal bez przerwy. Dzięki rozwiązaniu, które stworzył Hyundai oraz jego innowacyjnych zaletach możemy usłyszeć jeszcze więcej w nadchodzących latach.