Niemcy. Prasa o pomocy państwa w czasach pandemii. "Nadchodzi lawina długów"
Pandemia to czas wielkich wyzwań, ale i sprzeczności, których nie można zlikwidować, dlatego trzeba je świadomie przyjąć - czytamy w "Die Welt". "Rząd w Berlinie i rządy krajów związkowych postąpiły w tej fazie niekonsekwencji i absurdalności właściwie - obrały kurs środka. Nie podchodząc do sprawy ani tak bezwzględnie jak Austriacy, którzy zamrozili całe swoje życie publiczne, ani nie grając. Ich celem była i jest stosowność środków".
Niemcy. "Rząd sięga po miliardy euro"
Stąd "rząd federalny sięga po miliardy euro, które mają zmniejszyć obawy egzystencjalne ludzi - w listopadzie około 15 mld, w grudniu 20" - pisze dziennik. "Nadchodzi ogromna lawina długów. Mimo wszystko trzeba było ją wywołać" - stwierdza.
O pomocy finansowej z budżetu federalnego jako właściwym kroku pisze także "Frankfurter Allgemeine Zeitung": "Dzięki temu struktury federalne okazały krajom związkowym i kasom społecznym solidarność. Teraz jednak federacja ma się gorzej niż kraje związkowe, a ponieważ dalej nie wiadomo, jak długo potrwa jeszcze pandemia, trzeba wrócić do równego podziału obciążeń" - sugeruje dziennik. "Tylko wtedy, gdy kraje związkowe poczują finansowe skutki swoich działań przeciwko pandemii, będą zainteresowane przeprowadzeniem wszystkich działań". Bo - jak zapowiedziała już kanclerz Angela Merkel - hojna pomoc nie może trwać wiecznie.
"Odmienne przepisy dla różnej wielkości sklepów trudno wytłumaczyć"
Z kolei regionalny dziennik z Dolnej Saksonii "Nordwest-Zeitung" uważa, że to co postanowił antykryzysowy gabinet Angeli Merkel jest "programem koniunkturalnym dla firm typu Amazon" i jest bardzo niejasne. "Odmienne przepisy dla różnej wielkości sklepów trudno komukolwiek wytłumaczyć. Poza tym można przecież zapytać, dlaczego nie jest problemem, jeżeli 30 osób siedzi godzinami w klasie na 70 metrach kwadratowych, ale koniecznie trzeba zapobiec, by na 10 metrach kwadratowych nie kupował więcej niż jeden klient? (…) A ile milionów osób zaraziło się na parkingach przy supermarketach, że teraz i tam obowiązkowe jest noszenie maseczek?" - pyta gazeta. Zastanawia się też, komu tak naprawdę chce się teraz kupować, stojąc w długich kolejkach w zimnie i deszczu? "Lepiej od razu zamówić online" - konstatuje.
O handlu w śródmieściach pisze także bawarski dziennik "Frankenpost" i w obecnym kryzysie dopatruje się pewnych szans. "Śródmieścia i ich sklepy od lat mają problemy. Przez koronakryzys wyolbrzymiły się one: zakazy wyjścia, zamknięte bary, mniejsze dochody przez pracę w skróconym wymiarze godzin - to wszystko utrudnia sklepom życie. Cierpi przede wszystkim handel modą, nawet największe sieci uginają się. Grozi pustostan w najlepszej lokalizacji". Teraz - zdaniem gazety - ważne jest, co uczynią lokalnymi aktorzy - burmistrzowie, rady miasta, właściciele nieruchomości i przede wszystkim mieszkańcy. "Muszą znowu zacząć cenić przestrzeń, jaką są śródmieścia, i traktować ją bardziej otwarcie: żywy i uroczy będzie deptak przez połączenie handlu, rzemiosła, gastronomii, kultury i mieszkań. To, że we wszystkich miastach RFN są identyczne sklepy z modą, już zawsze było nudne".
Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle.
-
Tarcza 8.0 już działa. Ważne zmiany - część przedsiębiorców może otrzymać 5 tys. zł nawet trzy razy
-
Polska firma podpisała umowę. Ma być zaangażowana w produkcję szczepionki przeciw COVID-19
-
Niemcy przedłużą lockdown do końca marca. Będą jednak wyjątki
-
Amazon czy Allegro - gdzie jest taniej? Analiza 1000 produktów daje odpowiedź
-
Rozbrajająca szczerość wiceministra Sobonia w sprawie górników. "Docelowo wszyscy stracą pracę"
- USA. Kupił miskę na wyprzedaży. Okazała się wazą z dynastii Ming wartą pół miliona dolarów
- Islandia czeka na wybuch wulkanu Keilir. Od tygodnia odczuwalne są wstrząsy sejsmiczne
- Była szefowa MSZ Austrii nominowana do rady dyrektorów Rosnieftu. Trzy lata temu tańczyła z Putinem na weselu
- Poseł PiS twierdzi, że podwyżki cen prądu nie są dokuczliwe. "Bo więcej zarabiamy"
- Tesla walczy o specjalistów dla gigafabryki pod Berlinem. "Tego nie może przebić" - konkurencja ma argumenty