Aby butelka mogła otrzymać drugie życie, musi zostać oddana z powrotem do sklepu. A to niestety Polacy robią niechętnie. Warto to zmienić, bo ten mały gest może pomóc odciążyć planetę od zalegających na wysypiskach śmieci odpadów.
Stosowanie butelek zwrotnych do piwa oznacza kilkukrotnie mniejszą emisję CO2 niż w przypadku butelek jednorazowych. Butelka zwrotna może bowiem żyć około 20 razy zanim się zużyje i trafi do recyklingu – to oznacza, że jest ona w stanie zastąpić 20 butelek bezzwrotnych. Producent stosujący butelki zwrotne, jak Kompania Piwowarska, realizuje w praktyce zasadę Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, tj. w całości finansuje system, w którym jego opakowania są wielokrotnie wykorzystywane – przez co zapobiega powstawaniu odpadów, a po zużyciu wysyłane wprost z browarów do recyklingu jako wartościowy surowiec wtórny.
Wieloletnia praktyka dowodzi, że jest to system bardzo skuteczny bo zaledwie 8% butelek zwrotnych wprowadzonych na rynek nie wraca do browarów. To „zaledwie" to jednak nadal za dużo – firma chciałaby jak najbardziej zmniejszyć ten odsetek, ponieważ zamiast dostać kaucję za utracone butelki woli napełnić je piwem i jeszcze raz wprowadzić do sprzedaży. Obecnie butelka zwrotna jest w ciągu swojego życia – które trwa około 2 lat – napełniana średnio 9 razy. Jest kilka przyczyn dla których butelki zwrotne nie rotują tak, jakby mogły. Jedną z nich jest postrzeganie oddawania butelek jako czynności wstydliwej, podczas gdy jest to jedno z najbardziej korzystnych dla środowiska zachowań. Kompania Piwowarska stara się walczyć z tym stereotypem. W 2019 roku otworzyła przy swoim poznańskim browarze punkt skupu butelek zwrotnych, który w 2020 roku przeniesiono do innej lokalizacji – pobliskiego centrum handlowego.
Cykl obiegu butelki Kompania Piwowarska
W kwietniu br. Kompania Piwowarska przyłączyła się do inicjatywy Carrefour Polska pod nazwą „Droga do zero waste". W ramach współpracy we wszystkich 250 hiper- i supermarketach Carrefour na terenie całego kraju, można bez paragonu, oddać butelkę zwrotną producenta piwa. W zamian sprzedawca wyda konsumentowi e-bon stanowiący zwrot pełnej kaucji.
W 2020 roku Kompania Piwowarska prowadziła akcję #niewypadajzobiegu łączącą pozornie nieprzystające do siebie światy: mody i butelek zwrotnych. W ten przewrotny sposób firma komunikowała, że oddawanie butelek zwrotnych jest modne. W ramach akcji realizowanej przez jeden z magazynów modowych modelka Zuza Kołodziejczyk (zwyciężczyni „Top Model") w profesjonalnej sesji fotograficznej promowała zamówioną przez Kompanię u projektantki Magdy Hasiak specjalną torbę-nerkę przeznaczoną do odnoszenia butelek do sklepu. Designerska torba (butelkonerka) była dostępna wyłącznie w konkursie w kanałach mediów społecznościowych firmy. Aby ją wygrać trzeba było pokazać lub opisać jak stylowo można oddawać butelki zwrotne.
Zapobieganie powstawaniu odpadów znajduje się na szczycie hierarchii sposobów postępowania z odpadami. Wobec obecnych wyzwań środowiskowych opakowania wielokrotnego użytku to opakowania przyszłości – przyczyniają się do zmniejszania emisji gazów cieplarnianych i zużycia surowców. Ponadto, korzystając prawidłowo z opakowań wielokrotnego użytku zmniejsza się ilość odpadów, które należy poddać recyklingowi. W przypadku, gdyby w Polsce butelki zwrotne do piwa zastąpiono bezzwrotnymi, masa szkła, jaką rocznie należałoby poddać recyklingowi wzrosłaby o 1 mln ton, tj. prawie dwukrotnie.
Asahi Europe & International, której częścią jest Kompania Piwowarska określiła w swojej strategii zrównoważonego rozwoju, że do 2030 r. wszystkie jej opakowania do napojów oraz opakowania zbiorcze, będzie można ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi. Firma dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w swoich browarach, a w porozumieniu ze swoimi partnerami zamierza obniżyć ślad węglowy w całym łańcuchu dostaw o 30%. Szuka również nowych rozwiązań, które pomogą ograniczyć ilość wykorzystywanych opakowań i będzie dalej skupiać się na zwiększaniu udziału opakowań wielokrotnego użytku. Ostatnia, choć nie mniej ważna kwestia, to wdrożenie rozwiązań, dzięki którym opakowania będą nadawały się w 100% do recyklingu. Firma zamierza osiągnąć to wykorzystując odpowiednie materiały, zwiększając wykorzystanie materiałów z recyklingu oraz wspierając badania z zakresu innowacyjnych rozwiązań technologicznych.