Wprowadzanie butelek zwrotnych do ponownego użytku - prosty sposób, aby nie stały się odpadem szklanym

Obecnie w Polsce butelki zwrotne stosowane są niemal wyłącznie w browarnictwie. Kompania Piwowarska należąca do tej branży, sprzedaje w butelkach zwrotnych około 45% swojego piwa. Rodzi się pytanie, co oznacza 45%? W sztukach jest to 1,3 miliarda piw rocznie! A butelka zwrotna to najbardziej ekologiczne ze wszystkich szklanych opakowań do napojów.

Aby butelka mogła otrzymać drugie życie, musi zostać oddana z powrotem do sklepu. A to niestety Polacy robią niechętnie. Warto to zmienić, bo ten mały gest może pomóc odciążyć planetę od zalegających na wysypiskach śmieci odpadów.

Butelka zwrotna – cenny surowiec

Stosowanie butelek zwrotnych do piwa oznacza kilkukrotnie mniejszą emisję CO2 niż w przypadku butelek jednorazowych. Butelka zwrotna może bowiem żyć około 20 razy zanim się zużyje i trafi do recyklingu – to oznacza, że jest ona w stanie zastąpić 20 butelek bezzwrotnych. Producent stosujący butelki zwrotne, jak Kompania Piwowarska, realizuje w praktyce zasadę Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, tj. w całości finansuje system, w którym jego opakowania są wielokrotnie wykorzystywane – przez co zapobiega powstawaniu odpadów, a po zużyciu wysyłane wprost z browarów do recyklingu jako wartościowy surowiec wtórny.

Kompania Piwowarska wspiera zwrot butelek

Wieloletnia praktyka dowodzi, że jest to system bardzo skuteczny bo zaledwie 8% butelek zwrotnych wprowadzonych na rynek nie wraca do browarów. To „zaledwie" to jednak nadal za dużo – firma chciałaby jak najbardziej zmniejszyć ten odsetek, ponieważ zamiast dostać kaucję za utracone butelki woli napełnić je piwem i jeszcze raz wprowadzić do sprzedaży. Obecnie butelka zwrotna jest w ciągu swojego życia – które trwa około 2 lat – napełniana średnio 9 razy. Jest kilka przyczyn dla których butelki zwrotne nie rotują tak, jakby mogły. Jedną z nich jest postrzeganie oddawania butelek jako czynności wstydliwej, podczas gdy jest to jedno z najbardziej korzystnych dla środowiska zachowań. Kompania Piwowarska stara się walczyć z tym stereotypem. W 2019 roku otworzyła przy swoim poznańskim browarze punkt skupu butelek zwrotnych, który w 2020 roku przeniesiono do innej lokalizacji – pobliskiego centrum handlowego.

Cykl obiegu butelkiCykl obiegu butelki Kompania Piwowarska

W kwietniu br. Kompania Piwowarska przyłączyła się do inicjatywy Carrefour Polska pod nazwą „Droga do zero waste". W ramach współpracy we wszystkich 250 hiper- i supermarketach Carrefour na terenie całego kraju, można bez paragonu, oddać butelkę zwrotną producenta piwa. W zamian sprzedawca wyda konsumentowi e-bon stanowiący zwrot pełnej kaucji.

Działania edukacyjne firmy

W 2020 roku Kompania Piwowarska prowadziła akcję #niewypadajzobiegu łączącą pozornie nieprzystające do siebie światy: mody i butelek zwrotnych. W ten przewrotny sposób firma komunikowała, że oddawanie butelek zwrotnych jest modne. W ramach akcji realizowanej przez jeden z magazynów modowych modelka Zuza Kołodziejczyk (zwyciężczyni „Top Model") w profesjonalnej sesji fotograficznej promowała zamówioną przez Kompanię u projektantki Magdy Hasiak specjalną torbę-nerkę przeznaczoną do odnoszenia butelek do sklepu. Designerska torba (butelkonerka) była dostępna wyłącznie w konkursie w kanałach mediów społecznościowych firmy. Aby ją wygrać trzeba było pokazać lub opisać jak stylowo można oddawać butelki zwrotne. 

Dla środowiska

Zapobieganie powstawaniu odpadów znajduje się na szczycie hierarchii sposobów postępowania z odpadami. Wobec obecnych wyzwań środowiskowych opakowania wielokrotnego użytku to opakowania przyszłości – przyczyniają się do zmniejszania emisji gazów cieplarnianych i zużycia surowców. Ponadto, korzystając prawidłowo z opakowań wielokrotnego użytku zmniejsza się ilość odpadów, które należy poddać recyklingowi. W przypadku, gdyby w Polsce butelki zwrotne do piwa zastąpiono bezzwrotnymi, masa szkła, jaką rocznie należałoby poddać recyklingowi wzrosłaby o 1 mln ton, tj. prawie dwukrotnie.   

Asahi Europe & International, której częścią jest Kompania Piwowarska określiła w swojej strategii zrównoważonego rozwoju, że do 2030 r. wszystkie jej opakowania do napojów oraz opakowania zbiorcze, będzie można ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi. Firma dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w swoich browarach, a w porozumieniu ze swoimi partnerami zamierza obniżyć ślad węglowy  w całym łańcuchu dostaw o 30%. Szuka również nowych rozwiązań, które pomogą ograniczyć ilość wykorzystywanych opakowań i będzie dalej skupiać się na zwiększaniu udziału opakowań wielokrotnego użytku. Ostatnia, choć nie mniej ważna kwestia, to wdrożenie rozwiązań, dzięki którym opakowania będą nadawały się w 100% do recyklingu. Firma zamierza osiągnąć to wykorzystując odpowiednie materiały, zwiększając wykorzystanie materiałów z recyklingu oraz wspierając badania z zakresu innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Więcej o: