Gazeta.pl Next >  Technologie >  W Polsce powstanie testowy odcinek toru Hyperloop. Znalazł się partner dla innowacyjnej inwestycji

W Polsce powstanie testowy odcinek toru Hyperloop. Znalazł się partner dla innowacyjnej inwestycji

A A A
Pierwsze zdjęcia testowego odcinka Hyperloop w Nevadzie

Pierwsze zdjęcia testowego odcinka Hyperloop w Nevadzie

Spółka Hyper Poland zapowiada, że wkrótce rozpocznie się budowa polskiego toru testowego Hyperloop. W inwestycji chce partycypować państwowy instytut.

Hyperloop, ultranowoczesny środek transportu będący połączeniem pociągu i samolotu, zostanie przetestowany w Polsce. Spółka Hyper Poland i Instytutu Kolejnictwa poinformowały o zawarciu porozumienia. Jego celem jest  rozwój technologii hyperloop, a przede wszystkim budowa testowego odcinka toru. 

Przedstawiciele Hyperloop Polska spytani przez nas o konkretne plany i perspektywę czasową stwierdzili, że nie mogą jeszcze podać szczegółowego harmonogramu prac ani terminu budowy testowego odcinka. 

Uważamy, że Polska jest doskonałym miejscem na rozwój technologii Hyperloop. Nasz kraj należy do grupy najszybciej rozwijających się europejskich gospodarek. Dzięki działaniom Hyper Poland, Polska jest jednym z czołowych krajów na świecie z realną szansą na powstanie tego nowego środka transportu. Hyper Poland uważa rozpoczęcie współpracy z Instytutem Kolejnictwa za istotny kamień milowy w projekcie polskiego Hyperloopa. Rozwiązania opracowane i zbadana przez lata na kolei stanowią znakomitą bazę do rozwoju technologii Hyperloop. "

– uważa Krzysztof Tabiszewski, prezes Hyper Poland.

Podjęcie współpracy potwierdza podpisanie listu intencyjnego przez dr inż. Andrzeja Żurkowskiego, Dyrektora Instytutu i Krzysztofa Tabiszewskiego oraz Przemysława Pączka z Hyper Poland sp. z o.o.

Żurkowski zapewnia, ze przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku czelni.

Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację.

- stwierdza.

Instytut Kolejnictwa jest organizacją mającą 65 lat doświadczenia w obszarze transportu kolejowego. W obecnym kształcie powołał go do życia minister transportu w roku 2010. W sierpniu zeszłego roku instytut został wyznaczony prezesa Urzędu Transportu Kolejowego do wykonywania badań technicznych potrzebnych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji. Instytut w ramach swojej działalności zajmuje się m.in. rozwojem pojazdów szynowych.

Czytaj też: Rozmawiamy z najważniejszymi ludźmi w Hyper Poland. Oni naprawdę wierzą w to, że będziemy kiedyś podróżować Hyperloopem

W czerwcu Hyperloop One, spółka powiązana z Elonem Muskiem, nazywanego mentorem przedsięwzięcia, wybrała 9 hipotetycznych tras dla Starego Kontynentu. W propozycjach znalazła się również trasa na terenie naszego kraju. Proponowana przez zespół Hyper Poland trasa z Warszawy do Wrocławia o długości 415 km mogłaby być pokonana w zaledwie 37 minut. I to właśnie ona wydała się jedną z najbardziej uzasadnionych pod względem ekonomicznym i możliwych pod względem technicznym do wykonania.

Hyperloop mógłby potencjalnie skrócić podróży pomiędzy wieloma miejscowościami w Polsce  - na przykład podróż z Gdańska do Zakopanego trwałaby 43 minuty.

Dlaczego Hyperloop to przełom?

embed

Nowatorski środek transportu oparty jest na systemie wagoników poruszających się w tubach z których niemal całkowicie pozbyto się powietrza. Zmniejszony opór aerodynamiczny ma ułatwić unoszenie się pojazdu wykorzystującego lewitację magnetyczną. Prędkość osiągana przez nowy środek transportu ma wynosić nawet 1200 km/h. 

Podstawy filmowania - w jaki sposób trzymać aparat?

Komentarze (78)
W Polsce powstanie testowy odcinek toru Hyperloop. Znalazł się partner dla innowacyjnej inwestycji
Zaloguj się
  • Oceniono 17 razy 7

    W komentarzach króluje polski imposybilizm... a takie nasze:...nie da się, po co w ogóle się za to brać i tak się nie uda... Więcej optymizmy koledzy pesymiści.

  • myslacyszaryczlowiek1

    Oceniono 10 razy 4

    Ludzie, to tylko kawał rury, najprawdopodobniej o średnicy metra, tam wcale nie musi się zmieścić cały pociąg, tylko jakieś kapsuły, a ludzie w nich będą siedzieć gęsiego jeden za drugim. Podejrzewam, że głównym problemem jest zapewnienie bezpieczeństwa, bo duża prędkość, bo brak powietrza i w razie awarii decyduje szybkość dotarcia ekipy do miejsca utknięcia kapsuł i uwolnienia pasażerów, a bez prucia rurociągu się nie odbędzie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX