Zmiany na Allegro. Trudniej o statusu najlepszego sprzedawcy. Klienci zyskają?

Allegro zaostrza zasady według których sprzedawcy będą mogli posługiwać się symbolem "Standard Allegro". Zainteresowani protestują podnosząc poważne zarzuty.

Od pierwszego kwietnia tego roku sprzedający na Allegro będą musieli spełnić bardziej wyśrubowane warunki, by móc posługiwać się symbolem "Standard Allegro". Jest on zarezerwowany dla tych, którzy mają odpowiednią ilość pozytywnych komentarzy i to we wszystkich kategoriach.

Allegro pozwala bowiem ocenić zakup przeprowadzony za pomocą serwisu według następujących kryteriów: Czas realizacji zamówienia, Koszt wysyłki, Zgodność przedmiotu z opisem, Kontakt ze sprzedającym. Od kwietnia we wszystkich tych kategoriach średnia ocena z dwóch ostatnich miesięcy musi wynosić 5,0. Do tej pory wystarczyło 4,9 punktu.

Przeczytaj też: Tych gier na Allegro już nie kupisz

Jak wyjaśnia Allegro w swoim Magazynie sprzedawcy nie są zadowoleni ze zmian . Różnica w punktacji wydaje się niewielka, ale według części sprzedawców jest nierealna do osiągnięcia. Tomasz Nowak, dyrektor operacyjny Allegro twierdzi, że to obawy na wyrost, bo nowe standardy spełnia już 66% spośród sprzedawców posługujących się symbolem "Standard Allegro". Reszta ma dwa miesiące, by poprawić swoje oceny.

Nowak wyjaśnił też powody, którymi kierował się serwis zmieniając zasady dla sprzedawców.

Allegro działa przede wszystkim w interesie Kupujących. To Kupujący wyznaczają coraz bardziej wyśrubowane standardy. Chcemy, aby ich satysfakcja z zakupów w naszym serwisie był coraz większa [...] Dotychczasowy system był dostosowany do poprzedniego, zmieniającego się przez lata modelu działania Allegro i dojrzałości rynku e-handlu w Polsce. Dziś ponad 85% ofert w serwisie to produkty nowe, od profesjonalnych sprzedawców. Do tego pojawiają się zupełnie nowe sklepy: zbudowane od podstaw, doskonale zaprojektowane i odpowiadające na rosnące potrzeby konsumentów. Allegro nie może pozostać wobec tych zjawisk obojętne.\

Zarzuty sprzedawców

Sprzedający na Allegro bronią się twierdząc, że kupujący często podnoszą absurdalne zarzuty i na ich podstawie wystawiają niższe oceny w poszczególnych kategoriach.

"Osobiście wysyłam paczki w mniej niż 12 h a i tak zdarzają się opinie ze opóźnienia wynika z z winy sprzedającego!! pod którymś z moich komentarzy dopisał się również inny użytkownik Allegro, że mimo ze wysyła wszystko gratis to zdarzają mu się oceny ze sprzedający ustalił za wysokie koszty transportu!!"

Inny sprzedawca zwraca uwagę na to, że przyczyna obniżonej oceny w poszczególnej kategorii nie jest znana publicznie. Powiedzmy, że klient nie jest zadowolony z czasu wysyłki zakupionego przedmiotu - sprzedawca deklarował, że paczkę nada w ciągu 24 godzin, a zrobił to później. Klient może wtedy wystawić ocenę od 1 do 4, ale musi ją umotywować pisząc na przykład "Sprzedawca wysłał paczkę dopiero do trzech dniach". Ta informacja widoczna jest jednak tylko dla sprzedawcy. Klienci oglądający komentarze sklepu widzą tylko ocenę punktową - nie wiedzą z jakiego powodu ktoś wystawił ocenę niższą niż pięć. Nie mogą więc ocenić, czy zarzut stawiany sprzedawcy ma jakiś sens. W tym wypadku bezsensowny wydaje się zarzut zawyżonych kosztów transportu, gdy te wynoszą zero złotych.

Spora część sprzedawców zarzuca też Allegro, że zmiana regulaminu ma tak naprawdę po to, by podnieść sprzedającym opłaty za promowanie swoich ofert.

Po zmianie kryteriów wystawienie w promowanej będzie kosztować dwa razy drożej bo nie da się spełnić tak wyśrubowanych warunków aby dostać rabat wiec promowanie wzrośnie z 15zł do bodajże 30zł na 30 dni. A kupujący NIE czytają w jakim czasie ktoś wysyła towar i na złość obniżają oceny. Ile to już razy miałem awanturę że klient kupił o 22giej i następnego dnia listonosz nie dostarczył paczki. Mam w opisie info że wysyłam w ciągu 3 dni roboczych klient kupuje wybiera kuriera i nie potrafi zrozumieć jaka jest różnica pomiędzy czasem doręczenia a czasem wysyłki i nie przetłumaczysz takiemu że to dwie różne rzeczy. Wybrał kuriera i żąda paczki w 24h.

Trudno ocenić co przyniosą zmiany regulaminu Allegro. Część zarzutów sprzedających wydaje się zasadna, Allegro z pewnością też ma rację chcąc podnieść standard usług.

Jakie są wasze doświadczenia z Allegro, czym kierujecie się kupując - ilością komentarzy, "gwiazdkami"? Prosimy o komentarze.

Kupujesz na Allegro? Zobacz jak łatwo sprawdzić co kupowałeś

Fotomontaż R. Kędzierski

Więcej o: