Gry komputerowe ćwiczą zdolność szybkiego podejmowania decyzji

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Rochester pokazało, że komputerowe gry akcji szkolą mózg w szybszym podejmowaniu decyzji.

Naukowcy wykazali, że gry akcji rozwijają świadomość otoczenia i zdolność do szybkiego decydowania o tym, jakie działanie wykonać, nie tylko podczas grania w gry komputerowe, ale i podczas codziennych działań takich jak prowadzenie samochodu czy wykonywanie kilku rzeczy na raz.

Do testów badacze wykorzystali grupę osób w wieku 18 do 25 lat, nie grających zazwyczaj w gry komputerowe. Została ona podzielona na dwie grupy - jedna grała przez 50 godzin w "Call of Duty 2" i "Unreal Tournament", strzelanki FPP wymagające refleksu i szybkiego podejmowania decyzji, druga grupa grała przez 50 godzin w "The Sims 2". Następnie wszyscy badani mieli podejmować szybkie decyzje w zaprojektowanych przez badaczach zadaniach, w których musieli jak najszybciej przeanalizować dostępne dane, szybko stwierdzić, co się dzieje i odpowiedzieć na proste pytanie. Testowano zarówno percepcję wzrokową jak i analogiczne zadania będące czysto słuchowe.

Wyniki? Gracze w gry akcji dochodzili do wniosków w czasie krótszym o do 25% od graczy w Simsy, a procent prawidłowych odpowiedzi był taki sam w obu przypadkach. Cytując jedną z badaczy, Daphne Bavelier:

To nie tak, że gracze w gry akcji strzelają szybciej niż myślą. Są równie dokładni, ale oprócz tego szybsi. Dokonują oni więcej prawidłowych decyzji w danej jednostce czasu. Jeżeli jest się chirurgiem, albo żołnierzem na polu walki, to może być to kluczowa różnica.

Wyjaśnienie oferowane przez autorów jest takie, że decyzje podejmowane przez ludzi są oparte o prawdopodobieństwa obliczane na bieżąco w głowie przez każdego człowieka, w procesie nazwanym inferencją probabilistyczną. Mózg zbiera cały czas dane wszystkimi dostępnymi mu drogami, przez wzrok i słuch, a w końcu zbiera ich wystarczająco aby móc podjąć decyzję. Granie w gry akcji ćwiczy mózg do efektywniejszego zbierania informacji wzrokowej i słuchowej, dzięki czemu szybciej osiąga się poziom zebranych informacji niezbędny do podjęcia decyzji.

W sumie nie jest to nic, czego gracze nie wmawiali swoim rodzicom od wielu, wielu lat. Ale miło jest mieć potwierdzenie tezy, że "gry komputerowe rozwijają", opublikowane w "Current Biology", z impact factor itd. A teraz idę pograć w Alien Swarm, w końcu mózg trzeba szkolić...

[via Science Daily ]

Leszek Karlik