Gazeta, zatytułowana "The Daily" , miałaby ukazać się na początku przyszłego roku. Jak podaje New York Times , do rozwijania nowego tytułu zaangażowano już 100 doświadczonych dziennikarzy. The Daily nie będzie można kupić w kiosku, niedostępna będzie także w Internecie. Czytać ją będzie można wyłącznie na iPadzie. Amerykańskie media twierdzą, że cena ma wynosić 99 centów na tydzień .
Gazeta wyłącznie na tablety jest logicznym posunięciem ze strony Ruperta Murdocha, właściciela News Corp. Już teraz bowiem należące do niego internetowe wydania gazet takich jak Wall Street Journal czy New York Times są płatne. W Internecie jednak więcej jest darmowych treści, użytkownik łatwo więc może odnaleźć tą samą wiadomość przekazaną przez inne medium, nie wydając na to ani grosza. W Internecie każdy konkuruje z każdym, stąd tzw. "stare media" nie bardzo wiedzą, jak go oswoić i wykorzystać do własnych celów. Różne badania naukowe dowodzą, że uwaga przeciętnego internauty nie skupia się na jednym zagadnieniu , lecz surfujemy swobodnie między jedną wiadomością a drugą, serwisem informacyjnym, YouTube, a Facebookiem, nie skupiając się zbytnio na żadnym z nich. Z aplikacjami jest inaczej .
Murdoch od dawna pokłada wielkie nadzieje w iPadzie - jeszcze przed premierą urządzenia krążyły plotki o ścisłej współpracy między Apple a News Corp . Ekran tabletu jest duży i wygodny, nawigacja za pomocą dotyku intuicyjna, wydawać się może że wręcz stworzona do przerzucania stron. Może się więc okazać, że płatny The Daily będzie przełomowy jeśli chodzi o przyszłość prasy.
Papierowe gazety i czasopisma, w których znaleźć można wybitne analizy, najbardziej wartościowe artykuły i najlepszych autorów, tracą czytelników. Ich nakłady spadają, spada ilość kupowanych w nich reklam, przez co mniejsze są zyski. To Internet staje się źródłem informacji - darmowych, powszechnie dostępnych, błyskawicznych.
The Daily może okazać się "ostatnią nadzieją prasy". Apple przyzwyczaił nas już do płacenia za aplikacje, a za przykładem koncernu z Cupertino poszły inne firmy. Rupert Murdoch przewiduje, że do końca przyszłego roku sprzedanych zostanie 40 milionów iPadów - co da w sumie całkiem przyjemną, potencjalną liczbę czytelników jego nowej gazety. Dla wydawców i osób które wymagają treści najwyższej jakości mogło właśnie pokazać się światełko w tunelu. Coraz więcej wskazuje na to, że przyszłość papieru jest błyszcząca .
Joanna Sosnowska