Raport "BrandZ" to najbardziej prestiżowy, publikowany dorocznie spis najbardziej cenionych marek. W 2011 po raz pierwszy na pierwszym miejscu znalazł się Apple, z wyceną 153 miliardów dolarów (wzrost o 84% w ciągu roku). Królujący w rankingu przez 4 ostatnie lata Google wyceniony został na 111 mld dolarów, co oznacza spadek o 2% w porównaniu do ubiegłego roku.
W top 10 najcenniejszych marek znalazły się także Google, IBM, McDonalds, Microsoft, Coca-Cola, AT&T, Marlboro, China Mobile oraz GE. Jak widać w pierwszej piątce zestawienia znajdują się aż cztery koncerny technologiczne . Z kolei najszybciej rosnącą marką okazał się być Facebook (na 35 miejscu) - jego wartość zwiększyła się w ciągu roku aż o 246%, do 19,1 mld dolarów.
Najcenniejsze marki 2011 Fot. BrandZ
Jak stwierdzili eksperci, sukces Apple'a należy tłumaczyć ubiegłoroczną premierą iPada oraz iPhone'a 4, a także przyjętym przez koncern modelem wyceniania swoich produktów.
Apple zrozumiał, że jego klienci chcą zawsze i wszędzie mieć dostęp do swoich danych (...) w łatwy i intuicyjny sposób. W przeciągu kilku miesięcy odpowiedzieli na to zapotrzebowanie prezentując iPada oraz iPhone'a 4.
Analitycy z Millward Brown zauważają, że model ten oparty jest na markach luksusowych i wywoływaniu pożądania - narzucając klientom wyższe ceny budzą w nich tym samym pożądanie i zwiększają popyt na urządzenia.
Raport BrandZ tworzony jest przez analizę danych finansowych firmy razem z pomiarem wartości marki w oczach klientów jak i potencjałem wzrostu danego przedsiębiorstwa.