Za plecami Apple'a i Samsunga wyrasta mocny trzeci gracz - HTC

Na tym, że Nokia oddaje pole na rynku smartfonów zyskują nie tylko Apple, który wyrasta na lidera wartościowego czy Samsung, który powoli kroczy po miano lidera ilościowego - wielkie wzrosty i świetne perspektywy na przyszłość ma HTC. Ten tajwański mobilny tygrys już jest większy od Nokii pod względem kapitalizacji giełdowej, co odczytywane jest jako symboliczną wiarę w przyszły potencjał firmy.

Jeszcze kilka lat temu marka HTC nie mówiła nic przeciętnemu użytkownikowi telefonów komórkowych, a sama firma była warta 30 razy mniej niż dzisiaj. Tajwańczycy produkowali smartfony z systemem Windows Mobile, będąc jednym z liderów tego wewnętrznego rynku, jednak nigdy nie przebili się ze świadomością swojej marki poza grono zapaleńców, którym podobał się system Microsoftu.

Sytuacja HTC zmieniła się diametralnie w ostatnich dwóch latach po tym, jak Tajwańczycy zainwestowali w system Google Android. Wprawdzie nie udało się osiągnąć pozycji lidera na wewnętrznym rynku urządzeń z Androidem , to jednak właśnie dzięki Androidowi HTC wszedł do pierwszej ligi producentów telefonów komórkowych . Potwierdzają to najnowsze, doskonałe wyniki kwartalne HTC. W ostatnich trzech miesiącach przychody ze sprzedaży wzrosły o gigantyczne 174,5% do 3,6 mld dol. To wprawdzie wciąż ułamek tego ile z samych iPhone'ów Apple zbiera pieniędzy z rynku (ponad 12 mld dol. w ostatnim kwartale), ale to HTC może pochwalić się większą dynamiką przyrostu przychodów ze sprzedaży smartfonów - 174% vs 126%. W całym 2010 r. sprzedaż HTC prawie się podwoiła (93%) - sprzedano 24,67 mln sztuk telefonów komórkowych.

Rok 2011 r. nie powinien być wcale słabszy. Po gigantycznym wzroście w pierwszym kwartale, HTC oczekuje wzrostu o 97% w drugim. To dzięki premierze dwóch smartfonów z 'przyciskiem Facebooka" (Cha Cha oraz Salsa) oraz tabletu Flyer , którym Tajwańczycy wchodzą na rynek tabletów . I chociaż Flyer będzie wyposażony w wersję 2.4 Androida, którą sam Google nazywał nieprzystosowaną do większego ekranu tabletu, to HTC liczy na sukces własnej nakładki na system Google'a - HTC Sense, która na rynku smartfonów odbierana jest jako najlepsza .

Tablet HTC FlyerTablet HTC Flyer Fot. Łukasz Cichy

HTC zamierza wesprzeć ofensywę produktową ofensywą na wschodzących rynkach, a także rozwojem własnego oprogramowania. Zatrudni w tym roku ponad 1000 nowych osób, głównie do pracy w działach badan i rozwoju oraz marketingu. To sygnalizuje jedno - HTC łapie byka za rogi. Według najnowszych projekcji sprzedażowych Goldmana Sachsa, w najbliższych trzech do pięciu latach HTC będzie sprzedawał 200 mln smartfonów oraz 30 mln tabletów rocznie.

Może to nie tak spektakularne jak sukces i przebranżowienie Apple'a z firmy produkującej niszowe komputery i popularne odtwarzacze multimedialne w lidera rynku telefonów komórkowych, ale o mistrzowskiej transformacji z Windows Mobile HTC będą się wkrótce uczyć adepci ekonomii.

dane dostarcza:

embed
Więcej o: